A//B-testning är en metod att pröva olika sidor för att se vilken sida som fungerar bäst och det är framförallt extremt kul att jobba med eftersom det går att mäta resultatet. Jag har jobbat på företag där vi haft kontinuerliga A/B-tester där vi prövat olika teser och vad som konverterar bäst. I det här dokumentet beskriver jag hur du kan jobba agilt med CRO (conversion rate optimization) och A/B-testning.

Därför ska du göra ett A/B-test

A/B-test är användbart både för kommersiella företag och organisationer som inte drivs av vinstkrav. Som tumregel brukar man säga att en genomsnittlig webbplats har en konverteringsgrad på 2%. Det innebär att många besökare anländer till en webbplats utan att göra någon aktion dvs mål som marknadsföraren vill att de ska göra.

För ett kommersiellt företag kan du förbättra din konverteringsgrad och optimera säljprocessen på din webbplats – vilket innebär att företaget tjänar mer pengar. Om du har ett formulär kan du genom att jämföra 2 sidor för att se vilken sida som ger mest kund feedback och förfrågningar. Det kan handla om hur sidan är utformad men också hur formulär visar sig på sidan.

En högre konverteringsgrad innebär att du får bättre utväxling när du annonserar vilket innebär att marknadsföringen ger bättre utväxling med samma marknadsföringspengar. För en organisation som inte är vinstdrivande går det tex att se vad som fungerar bäst och får användarna mest nöjda det kan tex handla om att de stannar kvar på hemsidan under en längre tid.

a/b-test

a/b-tester innebär att din marknadsföringseffektivitet ökar!

1. Börja med att undersöka nuläget i Google Analytics

Börja med att undersöka din webbplats med Google Analytics eller något annat analysprogram för att se eventuella problem med sajten och få en initialmätning. Själv använder jag ett Google Docs dokument som jag kopplar till Google Analytics och så tar jag fram olika mätvärden som jag tycker är intressanta att mäta. Exempelvis på frågeställningar som jag undersöker: Vilka sidor är besökarna inne på, hur många leads får jag per dag? vilka sidor har hög bounce-rate`? hur har man satt målen och eventen i analytics och finns alla mål med? Vilka orter kommer besökarna från? Vilka länder kommer de från? Klickar de på blogginlägg? Hur stor är mobilanvädningen? etc Genom grundläggande analys hittar jag problem som man behöver undersöka och eventuellt åtgärdas.

2. Sätt upp olika hypoteser för det som du vill testa

Själv brukar jag använda Trello.com och checklistor för att sätta upp hypoteser. Det behöver också kompletteras med en Photoshop skiss för att visualisera idéerna ofta blir den nya bilden väldigt annorlunda än hur sajten ser ut- vilket innebär att man kan behöva koppla in den designern som jobbar med sajten.

  • Vad händer när man ändrar copytext och rubriker?
  • Vad händer när jag ändrar ”call to action knappar”? Du kan ändra call to action knapparnas storlek och designobjekt
  • Vilka call to action knappar ska vara med? Ring tel, Boka möte, Ladda ner whitepaper
  • Vad händer när jag flyttar runt olika objekt – exempelvis call to action knappar?
  • Vad händer när jag ändrar i typografin?
  • Finns det något text element som behöver flyttas upp
  • Hur kan jag öka upp trovärdigheten på sajten med olika trust symboler och ”social proof” symboler – exempelvis kundomdömen, personer som jobbar på företaget, social media
  • Vad händer med konverteringsgraden när jag kör retargeting?

En artikel som diskuterar betydelsen av kundomdömen, prisstrategi, trust symboler och betydelsen att känna sin målgrupp exempelvis med gratis leverans.
Key Takeaways From 5 A/B Tests With Significant Results,

3. Hur du använder Google Analytics vid själva A/B-testningen

Google Analytics – Skapa experiment i Google Analytics välj Beteende – Experiment – Skapa experiment.

A/B-test

A/B-test

På skärmdumpen har jag skapat ett experiment för att öka längden på besöken. Vid nästa steg väljer man de sidor som man vill testa mot varandra.

A/B-test

A/B-test

Andra mer sofistikerade verktyg för A/B-testning

Det finns verktyg som:
Improvely  är ett dashboard som ger dig snabb tillgång till saker som: omvandlingsspårning, click-fraud analys, conversions spårning och A/B-tester för att förbättra din marknadsföring. Optimizely med optimezely kan man göra A/B-tester direkt i ett WYSIWIG-editor
Visual Website Optimizer : avancerad testning om du tex vill ha multivariabel testning vilket inte är möjligt i Google Analytics Webtrends: har ett verktyg där man kan göra multivariabla tester dvs mer avancerade tester med flera variabler.
Hotjar.com – är ett verktyg som har de mesta funktionerna inom A/B-testning

Det är inte bara webbplatser som du kan köra A/B-testning på utan det börjar bli mer vanligt i andra verktyg exempelvis EpiSever har en A/B-test funktion och kör dy nyhetsbrev via mailchimp så finn det A/B-testning där du kan testa 2 olika nyhetsbrev mot varandra.

A/B-testning för wordpress

Du kan använda SES Theme Slit Test pluginet om du vill testa olika teman (inställningar i wordpress se bild)
Därefter måste du definiera custom segments i Google Analytics eftersom vi vill gruppera de olika användarna som ser de olika teman.
Det finns en bra beskrivning hur man gör A/B-testning av wordpress sajter här

abtest

Relaterade artiklar och CRO

CRO statistik – hur du undviker att rapportera dålig data från Moz bloggen..
Artikel som diskuterar A/B-tester och konfidensintervall. Läs artikel

The Beginner’s Guide to Conversion Rate Optimization