Vad är Adrank?

Adrank (annonsranking) är ett mått som påverkar annonsvisningen och positionen på Google och naturligtvis är det bra att ha en hög Adrank. Det är Googles system som bestämmer vilken annons som visas vid ett givet tillfälle beroende på sökfråga, geografi, tid, position, enhet, användare.

Adrank algoritmen

Algoritmen fungerar som ett annonspoängsystem för Googles auktioner vilket beror på en mängd olika faktorer och grunden är Adrank som baseras på bud och kvalitet som CTR (klickfrekvensen) dvs om man visar relevanta annonser, målsida och annonstexter.

[notification type=”alert-info” close=”false” ]Så här är formeln för att räkna ut Adrank (annonsranking) i  Adwords.
Max bud (CPC) X Quality score (kvalitetsresultat) + Ad extensions  (annonstillägg) och format =Adrank (annonsranking)[/notification]

Du betalar aldrig mer än ditt maxbud (såvida du inte har några budjusteringar där du tex kan betala mer vid en viss tidpunkt). Vad du betalar beror på din kvalité och vad konkurrenter betalar för en viss annons.

Det finns ett antal saker du kan göra nu för att öka din annonsrankning i Google AdWords:

  • Välj mer relevanta sökord
  • Öka ditt bud
  • Förbättra dina annonstexter
  • Förbättra din webbplats landningssida

För att öka din annons rankning i Google AdWords och få bättre annonsplaceringar, måste du först fokusera på att välja bättre sökord. De bästa sökorden för Google AdWords är sökord som är mest relevanta för de produkter eller tjänster som visas i din Google-annons.

För det andra behöver ta en titt på dina bud och hur konkurrensen ser ut. Om buden är lägre än dina konkurrenter, kommer du förmodligen inte att uppnå en högre annonsrankning.

Copyn på dina annonstexter är en av de faktorer som bidrar till att avgöra din sökords relevans, vilket i sin tur påverkar din annonsplacering. Det är viktigt att skriva annonser som säljer och som fungerar för din målgrupp och att annonser och landingssidor är synkroniserade. En av de viktigaste uppgifterna för annonserna är att fånga uppmärksamheten hos målgruppen och få dem att klicka på dina annonser.