Google Analytics – Vi tipsar om de bästa webbplatserna kring webbanalys!

Google analytics har blivit mer och mer komplext. Ett företag som har en stark närvaro på nätet bör löpande analysera, förstå och värdera sin online-trafik och Google Analytics är i det närmaste en nödvändighet för att förstå hur en webbplats används.

Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics är Googles gratisverktyg som har mängder av funktionalitet och nödvändigt för webbanalys och att följa upp hur en sajt fungerar. Analytics är utan tvekan det vanligaste analysverktyget för att analyser webbplatser. På den här sidan kommer jag att skriva och ge tips på bra länkar för dig som vill ha djupare information. Att börja använda Google Analytics är lite som att lära sig att köra bil och det finns mängder av funktionalitet att grotta ner sig i.

För dig som vill börja med Google Analytics

Solution Gallery och dashboards

]Vad många missar är att Google Analytics har ett Solution gallery där du kan ladda ner  avancerade rapporter. Du behöver bara importera ner rapporterna som du vill använda. Rapporterna är grupperade som dashboards, custom reports och segment

Rapporter

7+ Under-Utilized Google Analytics Reports for Conversion InsightsGoogle Analytics App Gallery: innehåller mängder av tillägg och segment som du kan använda och ladda ner.

Segmentering

Avancerade segment –  att dela in besökarna i olika segment innebär att du kan hitta nya mönster. Riktigt användbart när du analyserar en webbplats. Man skiljer mellan dynamiska segment och skräddarsydda segment det kan tex vara kvinnor i en viss ålder, lojala besökare eller att man filtrerar bort sin egna trafik eller de större ISP:erna så att man ser tydligare varifrån besökarna kommer.
16 Google Analytics Segment Tips

Event tracking

Event tracking kan användas för att se aktiviteter på din sajt. Du kan se om man klickar på knappar, video och spåra formulär och knappar. Läs mer på Event tracking tutorial  och ”The Complete Google Analytics Event tracking guide Plus 10 amazing examples

Universal Analytics

(UA) är relativt nytt begrepp för att kunna spåra multi-devices, cross device mätning och remarketing efter att ha varit i betatesting ett bra tag. De har trackingkod som du behöver uppgradera om du vill använda spårningen. Läs mer

Målstyrning (goal tracking)

Guide to Goals and funnels in Google Analytics och hur du sätter upp det här

Filter – det är tex vanligt att filtrera bort trafik från sin egna ip-adress. Gå till admin – filter och skapa ett nytt filter.

Adwords och retargeting

Du bör använda Adwords i kombination med Google Analytics för att se konverteringarna på ett bättre sätt.
10 Google Analytics rapporter som förbättrar resultatet på Adwords.
Remarketing
How Remarketing Plays a Role in The Conversion Process

[su_spoiler title=”Ecommerce” style=”fancy”]Ecommerce: hur man sätter upp,Analytics när man har en webbshop[/su_spoiler]
[/su_accordion]
[icon name=fa fa-bomb fa-6]

Länkar och olika begrepp i Google Analytics

    • Demografi
    • Mobila dashboards. Läs mer om mobila verktyg
    • Konverteringsoptimering Conversion Rate Optimization (CRO) används tillsammans med Google Analytics. Steg i köpprocessen då använder man tratten finns om du använder inställningar för e-handel om du vill följa upp, rapportering och göra analys av köp. Läs mer
    • Du kan skapa anpassade rapporter för dig som flexibelt vill kombinera datamängder. Bra ifall det är återkommande rapporter.
    • Kanaler och kanalgrupperingar
    • Social media – det finns en social media dashboard som du kan ladda ner.
    • Anpassade kanalgrupperingar
    • Tillskrivningsmodeller (attribution model)
    • A/B-testning
    • Tagging: den definitiva guiden till kampanjtaggning i Google Analytics

Andra verktyg du kan använda tillsammans med Google Analytics

      • Osäker om Google Analytics finns på alla sidor?
        Kolla med open-source verktyget Screaming frog och gå till configuration – custom och skapa ett filter som innehåller den ua koden som du använder på sajten.
      • Koppla ihop Google Analytics med Google Webmaster Tools. Dokumentation finns här
      • Google Analytics Query Explorer bra WYSIWIG-verktyg för att se vilken data du kan plocka ut från rapporter.
      • Regex kan användas för att gruppera relaterade sidor. Läs mer här

Google Trends och Google Analytics

Bra webbplatser om Google Analytics