Fler och fler lär fastna i Googles filter eftersom man gör något som Google inte gillar. Slutresultatet är att man droppar som en blytyngd på serpen, dvs Googles första sida. Företag kan gå från en tätposition till en mycket sämre plats. Och lika fort som företaget droppar på Google lika fort kan det gå för dig som webmaster att droppa i företagsledningens popularitet.

Vad är det som gör att du hamnar i Googles filter?
Det kan tex handla om att man bygger konstiga länksystem på ett sätt som inte Google gillar. Det finns ett antal sk black-hat metoder som inte är speciellt bra men det kan även handla om länkar som är uppsatta på ett onaturligt sätt eller att länkarna är betalda. En vanlig metod är att skicka lågkvalitetslänkar (PRO länkar och länkar som inte indexerats av Google) med ankartexter som inte är varierade mot  konkurrenter. Det finns också företag som skickar länkar till inlägg som är mindre smickrande och som är fejkade konsumenter exempelvis till olika forum som Flashback eller bloggar som Svartlista och Cint.

Jag har försökt kolla vad vi ska göra ifall man hamnar i filtren och det finns en del personer hävdar att de vet hur man ska ta sig ut från dem. Min erfarenhet av Google är att det tar rätt lång tid för vissa saker att slå igenom och jag har precis börjat skriva på en räddningsplan hur vi ska göra ifall vi drabbas, vilka verktyg vi skulle använda oss av, vilka forum som man ska vända sig till och vilka vi skulle ringa till och i vilken ordning. Man kanske inte ska vara alltför kaxig eftersom någon kan försöka sätta fast en i något filter. Risken är väl att man tappar jobbet ifall det inte kommer in några kunder.

Hmm för tillfället vill jag inte skriva mer på den här posten eftersom vår värsta konkurrent har fastnat vilket är rätt bra för för företaget där jag jobbar…Skadeglad knappast – det handlar nog mer att jag har sett deras metoder från sidan när de fick 140 000 backlinks på någon vecka – troligtvis med verktyg som linkvault – och gick till Pagerank 5 och seglade förbi allting på nischen. Att de sedan hade 5 andra sajter med samma syfte som i sin tur hade mängder av snömos bloggar gör ju inte saken bättre. Hade inte filtret slagit till hade vi varit tvungna att göra samma sorts meningslösa aktiviteter – nu kan man fotsätta att bygga content.