Genom att automatisera budgivningen går det att få bättre PPC priser (Pay per Click). Det begreppet som man använder är ”programmatic” som beräknas stå för 50% av den digitala annonsförsäljning 2018. Programvarorna har utvecklats för att effektivisera hela budprocessen så att du kan vinna fler bud och därmed få fler besökare. Tyvärr är flera av programvarorna väldigt dyra så det är inte något för små lirare utan större e-handlare och mediabyråer som kan tanka över sina Google MCC konton. Vad man vill ha är integration mot de stora sökmotorerna samt Yandex, Baidu samt socialmedia och personligen tror jag att många kommer att se på tekniker som Adwords scripts som gör det relativt enkelt att automatisera Adwords.

Olika mått som du vill optimera mot

Det finns mängder av mått som du vill optimera mot för maximera avkastningen på investeringen (ROI) i annonsbudgetar:

  • Optimera per click/trafik
  • Optimera på konverteringar
  • Optimera på ROAS (Return on Advertising spend)
  • Optimera på ERS (Effective Revenue Share)
  • Optimera på CPA (Cost per action)
  • Quality score
  • Det är också vanligt att ha olika budstrategier vid olika tidpunkter samt säsonger

White paper från Google
Optimizing Bids for Success with AdWords

Det finns flera bid management system för PPC annonsering

Programmen automatiserar reklaminköpen om var annonser placeras, med hjälp av artificiell intelligens (AI) och realtids budgivning (RTB) inom alla kanaler inklusive mobil, social media och videokampanjer. På sikt kommer tekniken troligtvis användas inom TV-annonsering.

Flera av de digitala mediabyråerna använder programmatic för att köpa in media.

Program

  1. Adx ROAS (Return on Advertising Spend).
  2. Marine Software – har en tung plattform för annonsörer som kostar en hel del. De har mycket riskkapital bakom bolaget.
  3. Kenshoo. Företaget arbetar med kunder som spenderar 100 000 USD på digitala annonser och sociala medier. Deras prissättning innebär en månatlig prissättning på en andel av media investeringarna. Minsta belopp börjar på 7 500 USD. Företaget har mycket riskkapital.
  4. Speedppc.com – hjälper dig med longtailen dvs alla sökord som finns där konkurrensen ofta är lägre. Kostar 54 dollar per månad.
  5. Ignitionone
  6. Rockstarpowersuite.com
  7. ppckeywordtoolz.com kostar 876 kronor. Var tidigare gratis.
  8. Clicksweeper – PPC programvara för automatisk sökordsoptimering, annonshantering, kampanjhantering och anpassad rapportering. De har 14 dagar gratis test för en byrå 200 dollar per kund.
  9. Finch – PPC för ehandel
  10. Optmyzr kostar 224 dollar per månad
  11. HeroPro – secure.ppchero.com de har även skript för nyckelord som inte konverterar, annonsgrupper som har försämrad CTR. Priserna börjar på 100 USD/månad
  12. Certified Knowledge – har verktyg för premiummedlemmar och kursverktyg
  13. Swydo – rapporter för PPC och SEO
  14. Adwords Performance Grader är Wordstream PPC Verktyg – bra för att optimera kampanjer. Jag använde den som test på en kampanj som Google satt upp och fick bla förslag på negativa sökord för att minska annonskostnaden och mobilkampanj. Deras verktyg är relativt dyrt med 299 USD /månad.
  15. Raven
  16. PPC Campaign Generator kostar 47 USD
  17. Tenscores – verktyg för att förbättra quality score billigaste kostar 25 USD/konto
  18. Adobe
  19. Google – ja Google har naturligtvis DoubleClick plattformen men de har en del roliga Adwords skript exempelvis kan du ha ett skript som budar på positionen och som du kan köra dagligen. De har också skipt som du kan använda för Google docs. Google har också skript om du vill ha en budgivningsstrategi beroende på väderleken.

En del har också programvara för sociala medier.

  • Unified
  • Salesforce – fast det är egentligen mer CRM-system
  • Nanigans