Chatprogram är ofta ett alternativ till kundsupport och för kunderna har det fördelen att det går snabbt att få ett svar och man undviker väntetider.

Kriterier när du väljer chat program:

  • Går programmet att anpassa efter min grafiska profil och form på webbplatsen?
  • Har programmet de funktioner som jag vill ha?
  • Finns det vissa tider då jag inte vill visa chaten exempelvis när företaget har stängt.
  • Är programmet lätt att använda? Går det att växla mellan olika kunder? Går det att ha en kölista? Finns återuppringning och listor för vanliga frågor?

Exempel på live chat program:

För dig som vill ha bättre dialog med dina användare finns det flera produkter att välja mellan:

  • Livechat live chat verktyg
  • Luckyorange Användartestverktyg med heatmaps, skärminspelningar, chatt och omröstningar som hjälper dig att lära dig om hur människor använder din webbplats i realtid.
  • Olark – live chat widget för kundsupport och försäljning.
  • Snapengagelive chat verktyg för användare på webbplatsen – försäljning och support.
  • Get Satisfaction – verktyg för att skapa en community kring produkter
  • Imboxär ett svenskt företag som har utvecklat en chat som man kan använda på hemsidan för att chatta live. Används bla av Linas matkasse.
  • Google Talk

Chatprogram att använda för WordPress

  • Chat – kräver inloggning. De har i betalversionen stöd för Facebook och Twitter inloggning
    Ser rätt enkel och användarvänlig ut.
  • Formilla Live Chat
  • iFly Chat
  • Contact us Chat for WordPress
    Ser snygg ut men kostar pengar för att modifiera vilket är lite tråkigt eftersom flera texter är på engelska.