Content marketing och hur du kan använda kanalen på ett effektivt sättContent marketing (innehållsmarknadsföring) handlar om att skapa intressant innehåll på sin nisch.

Många content projekt misslyckas tyvärr – helt enkelt eftersom man inte har tillräcklig passion för det som man skriver om. Det räcker inte med att skriva mekaniskt från ett seo perspektiv – utan man måste engagera läsarna med intressant innehåll. Du kan inte använda texter som ett knep för att få fler läsare utan läsarna måste också vilja dela innehållet för att få viral spridning.

Vilka är möjligheterna med content marketing?

Genom att förbättra innehållet kan du med contentmarketing öka din exponering och få effektivare marknadsföring. Vad som skiljer contentmarketing från andra traditionell PR är att det är ett strukturerat och systematiskt förhållningssätt där man arbetar agilt och processorienterat där man också ser på olika faktorer och algoritmer för att komma högt upp i sökmotorer.

  • Content strategi – som baseras på dina långsiktiga affärsmässiga mål
  • Att använda olika typer av format (texter, video, bilder, infografik, ikoner)
  • Innehållstyper (exempelvis intervjua en expert, recensioner, frågor och svar, video, länkbeten, infografik – läs mer)
  • Olika kanaler – att man utöver bloggar använder sociala medier som Facebook och Instagram för att få viral spridning på innehållet

contentmarketing
Content marknadsföraren använder en mängd olika verktyg (se bild: källa Curata)


 

Det finns ett starkt intresse för content marketing enligt Google Trends

Risker eller möjligheter?

Gammelmedia ryser och kallar contentmarketing föraktfullt för ”on demand”-journalistik som du tycker avviker från den ”klassiska journalistiken” som de anser vara oberoende. Opinionsbildning och redaktionellt innehåll skiljer sig markant från informatörens roll eftersom traditionell opinonsbildning ofta använder erfarenhet och kompetens för att skriva texter som engagerar läsarna. Samtidigt finns det många journalister som skriver redaktionellt innehåll mekaniskt och tar betalt för att publicera artiklar som varken har höjd eller skiljer sig speciellt mycket från tidigare artiklar.

Vi kommer troligtvis få fler och fler redaktioner som kommer ändra sitt arbetssätt och ta intryck av content marketing idéerna. Jag tycker mig ha sett en trend på vissa redaktioner där detta paradigmskifte har börjat med längre artiklar och texter som har en viss inriktning. Det är en tråkig utveckling att språket anpassas efter hur vi tror att sökmotorer uppfattar texten och en del redaktioner pratar föraktfullt om simpla ”klickbeten” i annonsrubriker med ord som får besökarna att läsa vidare.

Det finns även kulturella skillnader hur vi uppfattar texter- jämför tjockleken på en svensk lärobok och jämför den med en amerikansk (där det sägs att läroboksförfattarna ofta fått betalt per sida de producerat). Frågan är hur pass bra Googles algoritmer jobbar för att se de språkliga och kulturella skillnaderna i texterna.

Frågor som många tidningsredaktioner arbetar med idag är:

Vem har råd att hålla med en tidningsredaktion om de inte levererar värde i form av annonser eller andra intäkter? Finns det idag några oberoende journalister och kan de på sikt vara mer oberoende och effektivare en fristående bloggare?

Exempel på processer som används i content strategin

Det går snabbt att komma fram med idéer att skriva om vilket innebär att det nästan är möjligt att automatisera innehållet om du använder nyckelordsanalys och sökbeteendeanalys kan du dels komma upp med nya idéer men även hitta ord och begrepp som många söker på. Om du använder Google Drive går det skriva texter och snabbt dela informationen. Alternativt om du använder WordPress som content system behöver du inte publicera artiklarna utan du sparar dem som drafts.

Du får bättre positioner på nätet genom att följa Googles rankingfaktorer och använda olika former av seo (sökmotoroptimering). Du kan förfina texter och hitta problem med sajten genom att föja upp nyckeltal, Andra processer är att bevaka sökordspositioner och anpassa innehåll, se olika mätetal som besökstrafiken och leadsgenerering. Ofta anpassas innehållet över tiden och användare spåras och identifieras som säljare sedan kan följa upp.

Att utvärdera innehållet är självklart och frågor som man ställer sig är vanliga frågor och nyckeltal som:

  • Hur hittar de till vår webbplats?
  • Hur vill vi att de ska hitta oss?
  • Bounceraten?
  • Vad gör de medan de besöker webbplatsen?
  • Hur länge vistas de på webbplatsen?
  • Återkommer de vid ett senare tillfälle?

Exempel på verktyg som man använder vid content marketing

  • Buzzsumo
  • Buzzstream
  • Pitchbox
  • Link Research Tools

New York Times Interna rapport

Rapport från New York Times som läcktes i mars 2014 som är skapad av strategiska personer som jobbar med video, mobil, teknik, design, grävande journalistik och strategier.