Tidigare pratade men ofta om användningsdesign medan man på senare år börjat prata mer om konverteringsoptimering. Det är en naturligt utveckling i takt med att man mäter mer och vill öka försäljningen och i högre grad använder spårning och CPA (Cost per Action).

Syftet med konverteringsoptimering handlar oftast om att få mer leads eller sälja mer. Om SEO är hur du får trafik till din webbplats via organiska sökresultat, är CRO hur du får trafiken att bli kunder. Genom att få fler kunder som konverterar kan man få fler kunder till säljavdelningen eller via onlineförsäljningen och öka sin försäljning till samma marknadsföringsbudget.

Det finns mycket som du behöver testa på din sajt

Se till att du har en organisation som testar olika saker. Ett användbart verktyg är A/B-testning där man låter 2 eller flera webbsidor tävla mot varandra. Gör kontinuerligt användartester och A/B-tester så att du vet att sajten konverterar på bästa sätt och ger maximalt ROI. Det finns olika verktyg för CRO tester som A/B-tester, undersökningar, polls, heatmaps, och analysverktyg som följer hur användare använder sajten och fyller i formulär och varukorgar.

Se till att mät din sajt. Du behöver ha olika mätvärden och KPI:er

Det är bra att på månadsbasis kontrollera din webbplats olika mätvärden. Om ni är flera som jobbar på sajten ser du då ifall det är något problem och kan åtgärda i tid.

  • Besöksstatistik (användare, unika besökare, hur lång tid på webbsidan stannar de)
  • Bounce rates – om den är hög kan du kontrollera olika sidors bounce rate i Google Analytics.
  • Hur stor andel av besökarna använder mobilen? Det är inte ovanligt att siffran kan ligga kring 50% och du bör kontrollera ifall det finns några sidor som har specfika problem.
  • Vilka är de vanligaste sökfrågorna i min interna sökmotor? – Hittar du i Google Analytics intern sökmotor
  • Hur ser det ut med länkkraften till min webbplats (exempelvis backlinks, ankartexter, trust och citationflow)

Hur bra är gränssnittet och hur bra konverterar sajten?

CRO (conversion rate optimization) är ett hett område som utvecklats snabbt. Att få en sajt som konverterar bra är nödvändigt för att optimera dina marknadsföringspengar.

En SEO-strategi utan CRO är som att ha en butik med låsta dörrar och inga anställda.

Exempel på verktyg för CRO

– Ethnio
– Clicktal
– Crazy egg
– Qualaro
– Snapp Engage
– SurveyMonkey

Läs mer om CRO här

Läsvärda artiklar om CRO

Några riktigt bra blogginlägg om CRO