analyticssmall

KPI:er på din webbplats

Vilka som är de viktigaste måtten beror på vilken typ av sajt som du har och affärsmålen med sajten. Det finns olika affärsmål beroende på om syftet med webbplatsen är:

  • Ecommerce:. där fokus ligger på försäljning och att sälja produkter
  • Lead generation: sajter som vill vaska fram kontaktpersoner till säljavdelningen
  • Innehållssajter: som vill få besökarna att engagera sig och sälja annonser.
  • Support sajter: som vill hjälpa besökarna att hitta information
  • Varumärkessajter: som vill få kunderna medvetna om varumärket
  • Corporate sajter: som vill få investerare intresserade av sajten

Företag använder sig av KPI:er för att mäta webbplatser och som ett första steg ser man till att det finns spårning på sajten. Du kan sätta upp micromål tex att förlänga tiden som de är på din sajt eller antalet sidor som de är inne på, nedladdning av dokument etc

Hos marknadsförare och e-handlare finns det ett stort behov av att mäta och analysera besökare på företagets hemsida och sociala kanaler. Frågor som man ställer sig är vem som besöker hemsidan, vilka sidor de besöker och varifrån de kommer? Andra följdfrågor handlar om hur du kan få fler leads och hur ska jag få dem att konvertera till att bli kunder.

Vilka marknadskanaler är mest effektiva och hur ska jag prioritera de olika kanalerna. Det finns mängder av olika mått på en webbplats som är viktiga att tracka alltifrån hur besökarstatistiken utvecklar sig till att se vilka sidor man tappar flest besökare för att få en framgångsrik webbplats. Att följa statistiken i Google Analytics eller Omnitures Site Catalyst och kontinuerligt göra uppföljningar är ett effektivt sätt att komma fram till potentiella förbättringsågärder och om det finns några problem med sajten.

Beroende på vilket syfte man har med sin webbplats tas olika nyckeltal fram för bloggare finns tex mått som ROE – return on engagement och för ett B2B-företag är antalet leads dvs nya affärskontakter ett av de viktigaste måtten.

Ett mått på din webbplats som du måste ha kontroll på är intäkter/antalet unika besökare. Detta mått är en stark indikator på resultatet för din webbplats. Visst, det är bra att ha mängder av besökare till din webbplats men om de inte konverterar dvs köper dina produkter eller tjänster är det liten nytta för företaget.

Intäkter per unik besökare beräknas genom att dividera dina intäkter med antalet unika besökare till din webbplats. Du kan göra detta på daglig, veckovis eller månadsvis. Leta efter trender.

Om du ser att intäkten till ditt företag  minskar per webbplats besökare, är det dags att pröva nya sätt att förbättra din webbplats. Om intäkterna är låga finns det mycket som du kan göra för att öka upp konverteringsgraden som att skapa större förtroende, öka upp priset mm.

Om bounce-raten är hög och tiden man stannar på webbplatsen är låg kanske man behöver ändra designen och innehållsstrukturen så att man klickar vidare. En hög bouncerate behöver inte vara negativt det kan tex handla om att man hittar exakt det som man letar efter men det ger en indikation kring innehållet. Kanske du kan uppdatera din layout, rubriker, parallax scrolling eller coolare UX-design eller testa nya produkter och tjänster. Gör en A/B-test och se vad som fungerar bäst!

Se i Google Analytics hur stor andel som kommer från mobila användare och hur stor andel som är desktop.

Segmentera på medium i Google Analytics: Se varifrån besökarna kommer om de använder mail, CPC, referals, affiliates eller organiska sökningar. Du kan också segementera på olika länder för att se ifall trafiken verkar stämma.

Det kan också finnas en risk att en konkurrent kör Adwords annonser mot ditt företagsmärke om sidan konverterar dåligt så det kan vara läge att kolla hur annonserna ser ut i Google Adwords Preview (I vanliga Adwords kan de ha stängt av dina IP-adresser om det är en listig konkurrent)

Slutligen
Om målet är att få nya kunder och leads. Använd konvertering och ställ in din konverteringsspårning (ett skript) så du kan mäta konverterade klick och låta konverteringsdatan styra din annonsering!