Falska klick kallas för trafikbedrägeri (click fraud) och det är ett allvarligt problem. En del beräkningar säger att mer än en tredjedel av all digital annonsering är felaktig och handlar om trafikbedrägeri. Annonsörer förväntar att allt deras innehåll på nätet ses av en mänskliga publik – till riktiga konsumenter som har en potential att köpa en produkt eller tjänst men det är inte alltid det är fallet.

robotarBotar och robotar som används

Det finns olika botar som kan användas i illvilligt syfte för att få upp trafiken till en sajt men det är inte riktiga besökare som kan generera riktiga konverteringar eller inköp utan dessa används för att manipulera besöksstatisk. Bots är smarta nog att härma mänskligt beteende, vilket gör dem svåra att upptäcka och det finns Adwords botar att köpa. Ett klassiskt exempel på clickfraud är där affiliates eller sajter använder botar för att simulera trafik. Falska klick innebär att du som annonsör betalar mer även om du inte fått någon riktig trafik.

Även om Google inte erkänner det tror jag att det är vanligt att konkurrenter klickar på annonser vilket kostar dig pengar i din PPC annonsering. I Adwords finns det lösningar som gör att du kan få pengar tillbaka om man upptäcker felaktiga beteenden som du ser under faktureringar Jag har även hört ryktesvägen om ett företag inom guldbranschen som kunde påvisa falska klick. Om om konkurrenter simulerar ett naturligt klickbeteende på Adwords – de kanske klickar på annonsen några gånger under dagen, Adwords clickfraud robotar eller använder olika webbläsare med proxies så kan det vara svårare att upptäcka. Om du betalar mycket för varje klick innebär det att din annonsbudget snabbt försämras även om din Adrank samtidigt blir bättre.

 

Så här upptäcker trafikbedrägeri dvs clickfraud beteenden vid digital annonsering

Använd Clicky (eller Piwik)

Ofta kan du se IP-adresser i loggfiler men det finns verktyg som Clicky och statistikverktyg som Piwik där du kan se besökarnas ip-adress. I Clicky kan du också se ifall det finns ett grönt dollartecken bredvid besöket – då vet du att det kommer från en betald annons. Om du ser samma IP-adress från betalda annonser så kan du upptäcka att något är fel. Du går då tillbaka till ditt Adwords konto och för den aktuella kampanjen väljer du inställningar och IP-undantag och så lägger du till de IP-adresser som du vill exkludera från din annons. Det innebär att personen inte ser din annons mer (om de inte använder Adwords Preview eller använder en annan IP-adress). Clicky är gratis för en webbplats och börjar på $ 9,99 per månad för 10 platser.

Ett alternativ om du vill hitta IP-adresser är att använda Piwik som är gratisprogramvara och påminner en del om Adwords där du kan se IP-adresser.

Ha koll på klickfrekvensen (CTR)

Ha processer och rutiner som avslöjar trafikbedrägeriet och använd olika nyckeltal som impressions och CTR.

CTR är antalet klick en länk tar emot dividerat med antalet gånger den länken har visats. CTR:en är ett mått som visar hur pass bra en reklamkampanj går och måttet kan användas både för organiskt sök (artikel calculate true CTR)  och sponsrade länkar. Om CTR:en är snabbt stigande eller onaturlig kan det indikera falska klick.