Har du inte börjat använda Google Tag Manager (GTM) så börjar det bli dags. Verktyget är gratis och till för dig som inte är utvecklare och innebär att du kan spåra och optimera dina webbplatser. Med verktyget som fungerar som en container kan du lägga till, ta bort och hantera spårningskoder utan att ändra koden direkt på din webbplatser.

googletaggmanager

googletaggmanager

Exempel hur det ser ut som administratör när du aktiverar konton – enkelt och överskådligt. Ett konto kan innehålla flera behållare. Google skriver att en god tumregel är att ha ett konto per företag och en behållare per webbplats.

Fördelar med Google Tagg Manager

Vad som är bra är att du kan ha de flesta tracking scripten på ett ställe och du kan kicka igång skripten beroende på vilka regler du sätter upp. Det innebär att utvecklare inte behöver ändra på hemsidan efter att skriptet är installerat och en annan fördel är att man slipper mycket kod på webbplatsen.

Ibland kan det vara rätt komplicerat att sätta upp bra regler. Saker som du kan se är auto-event variabeln och spåra olika aktions som när någon klickar på en knapp eller skickar iväg ett formulär. Det finns också mallar för Google Analytics, Adwords Conversion Tracking och Adwords remarketing.

Google Tagg Manager och olika WordPress plugins

Google Tagg Manager Plugin för wordpress

Google Tagg Manager Plugin

För dig som använder wordpress finns det en hel del olika plugins som du kan använda som gör det betydligt enklare att sätta upp som ”Google Tag Manager for WordPress” eller min favorit ”DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress” se ovanstående bild som har flera inställningar som gör det enkelt att sätta upp som remarketing och oika events.

Liknande artiklar
Search Engine Land: use google tag manager to improve seo