Sökmotoroptimering (SEO) och annat som är relaterat till Google

Analytics, optimering och webbanalys

Analytics – Vi tipsar om de bästa webbplatserna kring webbanalys!
Analytics har blivit mer och mer komplext. Ett företag som har en stark närvaro på nätet bör löpande analysera, förstå och värdera sin online-trafik och Google Analytics är i det närmaste en nödvändighet för att förstå hur en webbplats används.

Google Analytics är Googles gratisverktyg som har mängder […]

Av |april 1st, 2016|Google Analytics, Webbanalys|1 kommentar

Google Sponsored Promotions

Vill du veta hur man kan skapa ett inlägg i Gmail. Tungt ifall man vill göra sponsrade inlägg i Gmail.

[…]

Av |januari 23rd, 2015|Google, Onlinemarknadsföring|Inga kommentarer

Minska Adwords kostnaden

Det finns nog många marknadsförare som har kört gasen i botten på Adwords. Det är ett enkelt sätt att öka aktiviteten men i verkligheten är det bara Google som tjänar på ett dåligt konfigurerat Adwords konto. Du och ditt företag får betala mycket för dåliga klick och besökare som inte konverterar. En del byråer tar […]

Av |december 10th, 2014|Adwords annonsering på Google, Webbstrategi|Inga kommentarer

CTR

CTR visar hur ofta dina annonser klickas och måttet används både i Adwords och inom det organiska för att se hur väl metadata är skrivna (du hittar den organska CTR:en i Google Search Consol).

CTR beräknas genom att dividera antalet klick med antalet visningar. Höga CTR indikerar effektiv sökordsinriktning och övertygande, relevanta textannonser. Jag har sett […]

Av |november 17th, 2014|Adwords annonsering på Google, Sökmotoroptimering|Inga kommentarer

Hur du undviker clickfraud – falska klick i Adwords

Falska klick kallas för trafikbedrägeri (click fraud) och det är ett allvarligt problem. En del beräkningar säger att mer än en tredjedel av all digital annonsering är felaktig och handlar om trafikbedrägeri. Annonsörer förväntar att allt deras innehåll på nätet ses av en mänskliga publik – till riktiga konsumenter som har en potential att köpa en produkt eller tjänst men det är inte alltid det är fallet.

[…]

Av |oktober 28th, 2014|Adwords annonsering på Google|1 kommentar

Genomsnittlig position på Adwords

Genomsnittlig position på Adwords är ett viktigt mått för att du ska få många besökare och det kan vara rätt arbetsamt att uppdatera manuellt. Som tur är finns det automatiska regler i Adwords skripts som du kan använda.

[…]

Av |augusti 31st, 2014|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Smartphones och mobil anpassade webbplatser

Se till att inte misslyckas mobilt – det kan kosta dig stora summor

[fusion_text]Jag läste en artikel på Searchengingewatch om mobil implementeringar där de presenterade en undersökning med många misslyckade mobilsajter vilket innebär att företag riskerar tappa många kunder.

[…]

Google Nearby

Senare den här månaden lanseras Google Nearby som är en app för Android smartphones som har lokal spårning. Det innebär att användarna kan ha koll på vänner, butiker och andra devices som finns i närheten av telefonen. Du kan använda systemet för att hitta platser på en karta och undersöka restauranger, kaféer, parker, aktiviteter, parkeringsplatspåminnelser mm. […]

Av |juni 15th, 2014|Google, Mobil marknadsföring|Inga kommentarer

Google Tag Manager

Har du inte börjat använda Google Tag Manager (GTM) så börjar det bli dags. Verktyget är gratis och till för dig som inte är utvecklare och innebär att du kan spåra och optimera dina webbplatser. Med verktyget som fungerar som en container kan du lägga till, ta bort och hantera spårningskoder utan att ändra koden direkt […]

Av |juni 7th, 2014|Google|Inga kommentarer

Google kurser

Behöver du hjälp med Adwords? Det finns flera online Google kurser som du kan anmäla dig och som dessutom är gratis att testa.
[…]

Av |maj 22nd, 2014|Adsense, Google, Google Analytics, Webbstrategi|Inga kommentarer