Sökmotoroptimering (SEO) och annat som är relaterat till Google

Mäta webbplats – vilka är de viktigaste måtten och mätvärdena?

Vilka som är de viktigaste måtten beror på vilken typ av sajt som du har och affärsmålen med sajten. Det finns olika affärsmål beroende på om syftet med webbplatsen är:

Ecommerce:. där fokus ligger på försäljning och att sälja produkter
Lead generation: sajter som vill vaska fram kontaktpersoner till säljavdelningen
Innehållssajter: som vill få besökarna […]

Av |juli 12th, 2013|Affärsutveckling, Google Analytics, Webbstrategi|Inga kommentarer

Bid management software i Adwords

Genom att automatisera budgivningen går det att få bättre PPC priser (Pay per Click). Det begreppet som man använder är ”programmatic” som beräknas stå för 50% av den digitala annonsförsäljning 2018. Programvarorna har utvecklats för att effektivisera hela budprocessen så att du kan vinna fler bud och därmed få fler besökare. Tyvärr är flera av programvarorna väldigt dyra så det är inte något för små lirare utan större e-handlare och mediabyråer som kan tanka över sina Google MCC konton. Vad man vill ha är integration mot de stora sökmotorerna samt Yandex, Baidu samt socialmedia och personligen tror jag att många kommer att se på tekniker som Adwords scripts som gör det relativt enkelt att automatisera Adwords.

[…]

Tjäna pengar på wordpressbloggen med Google Adsense

Att tjäna pengar på sin blogg är många bloggares dröm. Det börjar bli dags att kolla på sajterna lite mer och vilka plugins som man använder.
Tjäna pengar på wordpressbloggen 2015
Lista med gratis wordpress pluginer för att tjäna pengar.
Annonserings pluginer

Google Publisher är i betafas men verkar lovande och gör det enkelt att sätta in Google Adsense […]

Av |juni 16th, 2013|Adsense, Affärsutveckling, Google, Nyheter|Inga kommentarer

Penguin filtret – vad ska man göra?

Det finns olika teorier hur man ska klara Googles uppdatering Penguin.

Den 25:e maj 2012 skrev Matt Cutts att de hade gjort en uppdatering av algoritmen vilket snabbt fick namnet Penguine 2.1. sedan dess har filtret troligvis utvecklats. Tidigare pratade seo-människorna ofta om sandlådan och att man kunde hamna i på en plats så att man […]

Av |april 5th, 2013|Google, Sökmotoroptimering, Webbstrategi|Inga kommentarer

MDS

MDS (manager defined spend) ansvarigdefinierade utgifter är aett sätt att styra budget för konton i ditt MCC och man ansöker om det.
MDS kopplas till en MDO (manager defined order)
Troligtvis kommer Google ta bort MDS och istället ha konsoliderad månads faktura för ansvariga utgifter.Man betalar i efterhand fakturorna från Google.
Det gpr att ha flera per MCC.

Av |november 11th, 2012|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Vad är egentligen etisk seo?

En fråga som jag ställt mig flera gånger under senaste tiden är vad som är etisk seo. Diskussionen har blossat upp på olika platser och det finns många som har synpunkter på ämnet. Det är lätt att sätta sig på höga hästar och jag tycker inte  om att leka moralgubbe. En sak är klar och det […]

Av |augusti 13th, 2011|Affärsutveckling, Google, Sökmotoroptimering|Inga kommentarer

Att fastna eller inte fastna i Googles filter är frågan

Fler och fler lär fastna i Googles filter eftersom man gör något som Google inte gillar. Slutresultatet är att man droppar som en blytyngd på serpen, dvs Googles första sida. Företag kan gå från en tätposition till en mycket sämre plats. Och lika fort som företaget droppar på Google lika fort kan det gå för […]

Av |juni 29th, 2011|Google|Inga kommentarer

Att rankas högt på Googles sökresultat

Att rankas högt på Google har blivit mer och mer en vetenskap där det finns en hel del tankar som är sunda. Nyligen publicerades det periodiska systemet för Google som är en förenklad bild kring hur Google fungerar efter den sk pandauppdateringen.

Dels är det viktigt att arbeta med innehåller sk onsite optimering men det är […]

Av |juni 27th, 2011|Google|Inga kommentarer

Varumärkesstrategin i den digitala världen

En del säger att fler och fler struntar i de traditionella varumärkena eftersom de vill använda nya märken och vara pionjärer (”early adopters”) ett begrepp hos trendspanarna är ”clean slate brands” där konsumenter väljer helt nya varumärken.

[notification type=”alert-success” close=”false”] Varumärkesstrategi handlar om hur man marknadsför varumärket i olika kanaler men även hur den grafiska profilen […]

Av |juni 15th, 2011|Design, Google Analytics|Inga kommentarer