En översikt kring Googles rankingfaktorer. Rankingfaktorer har ibland anklagats vara en myt som spred för flera år sedan – då Google skrev ett blogginlägg att det fanns över 200 faktorer som användes i Algoritmen. Under 2014 läckte ett internt dokument från Google som visade att de använder sig av externa kvalitetskontrollanter där de ser på EAT som är en förkortning som står för: Expertise, Authority och Trust. Dokumentet går att köpa på Scribd.

Rankingfaktorer är faktorer som sägs ha större betydelse för att man ska ranka högt på Google och givetvis är det bästa sättet att få en bra position på Google att du har bra innehåll och följer EAT-formeln och att sajten blir indexerad rätt – men det skadar knappast att ha koll på olika faktorer som gör att du kan ranka högre i sökmotorer. Samtidigt förändras seo snabbt och det lär finnas faktorer, mytbildning och konsipirationsteorier kring varför Google beter sig på ett visst sätt i allt från hur många som har bokmärkt sidan till hur sajten pingas.

Det finns olika trender kring hur man tolkar rankingfaktorer och diskussionen har blivit mer och mer teoretisk eftersom det inte innebär automatik att du får en hög ranking om du följer alla rankingfaktorer. Däremot finns det samvariation mellan olika faktorer och vilken position de har på Google. Under 2014 har vi sett att fler och fler varumärkessajter har tagit plats på Google serpen vilket borde vara rätt naturligt eftersom större företag ofta har höga marknadsföringsbudgetar.

Tidigare var det vanligt att seo-folket överanvände vissa ord i metadata eller att man skickade mängder av länkar med ankartexter på det ordet man ville ranka på. Idag fungerar dessa metoder dåligt och man måste ha ett mer helhetsperspektiv på de olika rankingfaktorerna och hur man använder dessa för att kvalitetssäkra en sajt.

Nyhet: rankingfaktorer 2014 från Searchmetrics

Ranking faktorer augusti 2014
Ett omfattande dokument finns på Backlinko som hävdar att de har hela listan med 200 faktorer. Samtidigt finns det renodlade seo-teoretiker som  hävdar att listan är ett stort länkbete!


Video med Matt Cutts från Googles hur små sajter kan få bättre positioner än stora sajter med mer trafik.

Det finns flera företag som beskriver Googels rankingsfaktorer och korrelations statistik. SEO-gurun Rand Fishkin skrivit om hypotester för rankingfaktorer 2014 som du kan läsa här.

Finns det andra faktorer som är bra att ha koll på?

  • Antalet tecken i titlarna bör ligga mellan 50-59 tecken, läs mer
  • Kvalitetslänkar till din sajt (trustflow och citationflow)
  • Hastigheten på sajten och på sidor som har mycket besök.
  • Antalet domäner och IP-adresser
  • Ålder på domänen
  • C-adresser
  • CDN och möjligheter att sajten finns ute på flera länder. Kolla tex på tjänsten Cloudflare.
  • Javascript – hanterar Google relativt dåligt
  • Nyckelord i text
  • Sidans struktur och intern länkstruktur
  • Kvalitetskataloger
  • Länkar till sajten
  • Lokalsöket
  • Adress och kontaktuppgifter
  • Authorship (togs bort i augusti 2014)
  • Hur sajten ser ut på mobilen
  • Breadcrumbs
  • Robots.txt filen – kommer de bli bättre på att hantera
  • Textens utformning och typografi
  • Metadata i bilder och kvalitet på bilder
  • Ankartexter
  • Hur gammal din sajt är och vilken trust sajten har
  • Länkvelocitet
  • Bounce-rate – enligt ett uttalande från Matt Cutt var han kritisk att bounce raten inte bör påverka rankingen eftersom den är lätt att påverka med ”click-rings”
  • Domänens trust och ålder

Moz undersökning

http://moz.com/blog/ranking-factors-2013

Networks undersökning

http://www.netmark.com/tools/google-ranking-factors

Rankingfaktorer på Google enligt Searchmetrics 2013:

Google rankingfaktorer enligt Searchmetrics där man använt statistiska metoder som Spearman correlation som metod.
Searchmetrics brukar komma med en rapport varje år. Observera att det finns även negativa faktorer.

Google+ 0,4
Facebook shares 0,34
Antalet backlinks 0,34
Facebook totalt 0,34
Facebook kommentarer 0,33
Facebook likes 0,31
Pinterest 0,29
Tweets 0,28
% Backlinks rel = nofollow 0,25
SEO synlighet backlink URL 0,2
% Bakåtlänkar med stoppord 0,18
Längd på URL 0,16
Antal interna länkar 0,15
Ord i ankartexter 0,14
HTML längd 0,13
Placering av nyckelord i titeln (karaktär) 0,12
Placering av nyckelord i titeln (word) 0,11
% Bakåtlänkar från samma land 0,11
Antalet ord 0,11
Nyckelord i body 0,11
Textteckenlängd 0,11
Interna länkar i självrefererande 0,11
Nyckelord i interna länkar 0,11
Antalet externa länkar 0,9
Antal bilder 0,08
Url är inte subdomän 0,07
% Backlinks med sökord 0,06
Description finns med 0,05
Förekomst av H2 0,05
Sitespeed 0,04
Förekomst av H1 0,03
Nyckelord i domännamnet 0,03
Video integration 0,03
Nyckelord i H2 0,03
Nyckelord i beskrivningen 0,02
Nyckelord i URL 0,01
Nyckelord i titel 0
Adsense block -0,01
Titel teckenlängd -0,01
Adsense -0,01
Nyckelord i h1 -0,03