Förstå vad användarna vill göra genom att visuellt representera deras klick och  beteenden – som är indikatorer på hur besökarna använder sajten och du får möjlighet att se hur du ska positionera olika grafiska element. Att analysera användarnas beteenden och förändra webbplatsen ger inte bara en bättre webbplats utan nödvändigt om du vill förbättra konverteringsgraden och därmed få ökad försäljning i dina digitala kanaler.

Att använda Google Analytics ”heatmaps”
Google har konstigt nog ingen riktigt bra heatmap men du kan använda Google Analytics och ”På din sida-analys”. Heatmappen du får fram genom Google Analytics är relativt begränsad och relativt ofta är den buggig.

Här är några alternativ till Google Analytics för att skapa heatmaps

Det finns en mängd olika verktyg för att skapa heatmaps till din webbplats.

  • CrazyEgg kostar 600 USD/år
  • LuckyOrange –  är ett användartestverktyg med heatmaps, skärminspelningar, chatt och omröstningar som hjälper dig att lära dig hur människor använder din webbplats.
  • Decibelinsight – heatmap på webben.
  • Mouseflow kan du spela in besökarna sk ”liveclick tracking” och få fram heatmaps i realtid
  • Mousestats är ett användarverktyg som hjälper dig spela in webbanvändarnas besök och heatmaps för knappar och formulär.
  • Hotjar – ett verktyg som verkar lovande och som är i betaversion och som kombinerar flera verktyg från Crazyfrog, Surverys, klickbeteenden