Konkurrentanalys är något som marknadsförare har jobbat mycket med. Vad som har hänt är att vi nu kan göra konkurrentanalysen direkt online på nätet eftersom uppgifterna är tillgängliga. Det här är värdefull information för ditt företag!

Du kan läsa av allt från vilka partnersamarbeten som finns med backlinks som finns till hur konkurrenter rankas på sökmotorerna eller hur mycket de spenderar i sina digitala budgetar.

Tips på program att undersöka konkurrenter med:

Det finns mängder av Verktyg som du kan använda för att göra en komplett konkurrentanalys. Många av verktygen är gratis att använda eller har generösa licensmodeller.

Kolla konkurrenternas online annonsering och Google Adwords annonser

  • Google Adwords Keyword planner för att se sökvolymer och hur det ser ut på det lokala söket
  • Keywordspy.com – Keyword spy är ett litet fantastiskt verktyg där du kan se konkurrenternas Adwords annonsering och annonser, organisk ranking på olika sökord, vilka annonser som fungerar bäst, PPC bud och inte minst budget och hur mycket de spenderar. Det finns en bra guide som du kan ladda ner här.

Kommersiella verktyg för konkurrentanalys

  • TheSearchMonitor – bevaka vad konkurrenterna gör för 500 USD/månad
  • Du kan göra en reverse enginering på hur konkurrenter satsar sina Adwords pengar. Det finns företag som kan göra det för 47 USD.
  • Adgooroo – ta reda på hur mycket konkurrenten spenderar på annonsering exempelvis mobilt. Kostar pengar.
  • Hitwise – ser på kundbeteenden och sökbeteeden. Kostar pengar.

Läsvärda artiklar om konkurrentanalys

How Does Competitive Intelligence Tie Into Search? – intressant matris där de jämfört företagets andel av betald trafik samt organisk trafik.