Intressant infografik från Kissmetrics om hur färgval påverkar konverteringen.

++ Klicka för att förstora ++
How Colors Affect Conversions
Källa: How Colors Affect Conversions – Infographic

Färgval och känslor

Färg är en nästintill magisk faktor som ger känsla och känslor till konst, design och reklam. Genom att förstå meningen med färgen, (eller de psykologiska aspekterna av färgen) kan du välja rätt färg som bäst stödjer och lyfter fram din design.
Vissa färger kommer att hjälpa din produkt, företags profiliering, eller annons för att attrahera specifika målgrupper och framkalla önskade reaktioner.

Intressant färgval med olika exempel på logotyper.

  • Gult optimisiskt
  • Orange – vänskapligt, folklig, vänlig, mjuk, välkomnande, spänning eller äventyr. Bra för pressmaterial, brevpapper och shoppingkassar. Använd gult för skyltning i arbetssituationer som varnar för fara. Gult är också bra för alla projekt som måste framkalla känslor av sorglöshet, humor, eller vänlighet.
  • Rött – , romantik, vitalitet, jordisk, energi, djärvt och spännande. Väcker mycket laddade känslor som aggression, fara, eller kärlek. Rött gör oss uppmärksamma och fångar vår uppmärksamhet omedelbart så använd rött på artiklar där man verkligen behöver fånga uppmärksamheten.
  • Rosa – creativt
  • Blått – förtroendeingivande
  • Grönt – hälsosamt, liv, lövverk, gräs, träd, vatten
  • Grått – balanserat och lugnt