Lokalseo

Lokalisering – all business is local

Lokalisering och att skriva lokalanpassad information av en webbplats innebär stora affärsmöjligheter. Du kan få betydligt fler besökare om du anpassar informationen efter lokala förhållanden eftersom många söker på lokala företag.

Det är inte för inte som det finns uttryck som ”All business is local” vilket syftar på att man gör affärer i sin närhet. Förutom det mekaniska verktyget att använda lokala orter i texter på sin webbplats och länkar från lokala sajter är det minst lika viktigt att skapa intressant innehåll som människor kommer ihåg.

Verktyg för lokal seo

Enligt BIA/Kelsey’s U.S. Local Media Forecast kommer marknaden för lokal seo växa enormt under närmaste år bla eftersom kunderna använder social media och mobilt och verktygen som används kallas local marketing automation (LMA).

Digitalmarketingdepot har gjort en utvärdering av verktyg för lokal marketing automation som man kan ladda ner härifrån. Där listar de följande lösningar.

  • Balihoo
  • BrandMuscle
  • Bright Local
  • Chatmeter
  • Moz Local
  • Kenshoo Local
  • LocalVox Media
  • Mediative Places
  • MomentFeed
  • Placeable (Location Insight)
  • Rio SEO
  • SIM Partners
  • SproutLoud
  • SweetIQ
  • SycaraLocal
  • Universal Business Listing
  • Where 2 Get It
  • Yext

Lokal marknadsföring i Sverige

Tips 1. Registrera företaget så man kan hitta det lokalt

Se till att företaget är listat på Google, Yahoo och Bing – alla dessa sökmotorer har lokala listningar.

Google Local, Foursquare och Yelp är tjänster där du kan registrera var du är men du kan också på lokala sajter. Google local är kombinerad med Google Maps och missa inte att fylla i uppgifter med öppetider och bilder.

Missa inte heller att ha uppdaterade uppgifter i din DNS där din domän är registerad.

I Sverige har vi också sajter som Eniro och Hitta.se som kostar pengar men på Eniro kan du pruta rätt ordentligt. Du har också flera rekommendationssajter som Rejta och Reco. Om du jobbar i en nisch där man inte får positiva kundomdömen (ja det finns sådana nischer) så kan man också begära att inte finnas med på exempelvis Rejta pga negativa kundomdömen som kan vara svåra att värja sig mot.

Tips 2. Om du vill lista företaget internationellt

Det finns olika verktyg som Moz learning centre – http://moz.com/learn/local  – om du ska in på den amerikanska marknaden är det ofta nödvändigt med en amerikanska adress för att bli listad lokalt. Har du en amerikansk adress finns möjligheter att registrera företaget på
• acxiom.com
• infousa.com
• insiderpages.com
• localeze.com
• merchantcircle.com
• superpages.com
• universalbusinesslisting.org
• yellowbot.com
• yelp.com

Det finns även viktiga review sidor som: tripadvisor, yelp.com, truelocal.com, citysearch.com, insiderpages.com och frommers.com.

Tips 3. Använd Adwords och se till att länka kontona

Se till att länka ditt Google Places konto med ditt Adwords konto. Om du använder Google Adwords se till att använda click to call phone numbers dvs telefonnummret när man söker på företaget.

Tips 4. Skapa undersidor med viktiga orter

Försök att skapa undersidor kring de viktiga orterna för företaget. Om ni har kunder på orten eller någon lokal anknytning så skriv om det. Om ni har försäljningskontor eller representation se till att det finns bild på kontoret, bilder på de som jobbar där samt den lokala adressen.

Optimera texten också med ert huvudnyckelord + lokal ort se till att använda den lokala platsen i title, innehåll, metabeskrivning, rubriker, ankartexter och i sociala medier. Läs mer om rankingfaktorer för lokala sidor.

Tips 5. Få länkar lokalt

Undersök vilka sajter som är populära på orten. Jobba aktivt med att få länkar från lokala sajter exempelvis lokaltidningen, kommun register med företag, turistbyrån lokal idrottsklubb och gärna länk till den lokala undersidan.  På många platser finns det lokala bloggare. Desto mer unikt erbjudande du har desto enklare är det att få länkar, spridning viralt och publicitet.,

Tips 6. Skapa en lokal remarketinglista

Du kan skapa en lokal remarketinglista med avancerade segment där är det möjligt att välja plats – ort – innehåller Stockholm, Göteborg, Malmö etc. Har du en sådan lista kan du börja köra remarketing lokalt!

Tips 7. Här är listan med alla kommuner i Sverige

Självklart bör du börja med de större orterna dvs Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Norrköping. Linköping och Örebro eftersom en stor del av befolkningen bor på dessa orter. Men du kan kolla upp i Google Analytics över en längre period vilka städer som besökarna kommer från. Det är lite missvisande eftersom det finns datacenter på vissa orter men det ger en fingergranskning vilka orter som är viktiga för dig.

01 Stockholms län
0114 Upplands Väsby
0115 Vallentuna
0117 Österåker
0120 Värmdö
0123 Järfälla
0125 Ekerö
0126 Huddinge
0127 Botkyrka
0128 Salem
0136 Haninge
0138 Tyresö
0139 Upplands-Bro
0140 Nykvarn
0160 Täby
0162 Danderyd
0163 Sollentuna
0180 Stockholm
0181 Södertälje
0182 Nacka
0183 Sundbyberg
0184 Solna
0186 Lidingö
0187 Vaxholm
0188 Norrtälje
0191 Sigtuna
0192 Nynäshamn
03 Uppsala län
0305 Håbo
0319 Älvkarleby
0330 Knivsta
0331 Heby
0360 Tierp
0380 Uppsala
0381 Enköping
0382 Östhammar
04 Södermanlands län
0428 Vingåker
0461 Gnesta
0480 Nyköping
0481 Oxelösund
0482 Flen
0483 Katrineholm
0484 Eskilstuna
0486 Strängnäs
0488 Trosa
05 Östergötlands län
0509 Ödeshög
0512 Ydre
0513 Kinda
0560 Boxholm
0561 Åtvidaberg
0562 Finspång
0563 Valdemarsvik
0580 Linköping
0581 Norrköping
0582 Söderköping
0583 Motala
0584 Vadstena
0586 Mjölby
06 Jönköpings län
0604 Aneby
0617 Gnosjö
0642 Mullsjö
0643 Habo
0662 Gislaved
0665 Vaggeryd
0680 Jönköping
0682 Nässjö
0683 Värnamo
0684 Sävsjö
0685 Vetlanda
0686 Eksjö
0687 Tranås
07 Kronobergs län
0760 Uppvidinge
0761 Lessebo
0763 Tingsryd
0764 Alvesta
0765 Älmhult
0767 Markaryd
0780 Växjö
0781 Ljungby
08 Kalmar län
0821 Högsby
0834 Torsås
0840 Mörbylånga
0860 Hultsfred
0861 Mönsterås
0862 Emmaboda
0880 Kalmar
0881 Nybro
0882 Oskarshamn
0883 Västervik
0884 Vimmerby
0885 Borgholm
09 Gotlands län
0980 Gotland
10 Blekinge län
1060 Olofström
1080 Karlskrona
1081 Ronneby
1082 Karlshamn
1083 Sölvesborg
12 Skåne län
1214 Svalöv
1230 Staffanstorp
1231 Burlöv
1233 Vellinge
1256 Östra Göinge
1257 Örkelljunga
1260 Bjuv
1261 Kävlinge
1262 Lomma
1263 Svedala
1264 Skurup
1265 Sjöbo
1266 Hörby
1267 Höör
1270 Tomelilla
1272 Bromölla
1273 Osby
1275 Perstorp
1276 Klippan
1277 Åstorp
1278 Båstad
1280 Malmö
1281 Lund
1282 Landskrona
1283 Helsingborg
1284 Höganäs
1285 Eslöv
1286 Ystad
1287 Trelleborg
1290 Kristianstad
1291 Simrishamn
1292 Ängelholm
1293 Hässleholm
13 Hallands län
1315 Hylte
1380 Halmstad
1381 Laholm
1382 Falkenberg
1383 Varberg
1384 Kungsbacka
14 Västra Götalands län
1401 Härryda
1402 Partille
1407 Öckerö
1415 Stenungsund
1419 Tjörn
1421 Orust
1427 Sotenäs
1430 Munkedal
1435 Tanum
1438 Dals-Ed
1439 Färgelanda
1440 Ale
1441 Lerum
1442 Vårgårda
1443 Bollebygd
1444 Grästorp
1445 Essunga
1446 Karlsborg
1447 Gullspång
1452 Tranemo
1460 Bengtsfors
1461 Mellerud
1462 Lilla Edet
1463 Mark
1465 Svenljunga
1466 Herrljunga
1470 Vara
1471 Götene
1472 Tibro
1473 Töreboda
1480 Göteborg
1481 Mölndal1482 Kungälv
1484 Lysekil
1485 Uddevalla
1486 Strömstad
1487 Vänersborg
1488 Trollhättan
1489 Alingsås
1490 Borås
1491 Ulricehamn
1492 Åmål
1493 Mariestad
1494 Lidköping
1495 Skara
1496 Skövde
1497 Hjo
1498 Tidaholm
1499 Falköping
17 Värmlands län
1715 Kil
1730 Eda
1737 Torsby
1760 Storfors
1761 Hammarö
1762 Munkfors
1763 Forshaga
1764 Grums
1765 Årjäng
1766 Sunne
1780 Karlstad
1781 Kristinehamn
1782 Filipstad
1783 Hagfors
1784 Arvika
1785 Säffle
18 Örebro län
1814 Lekeberg
1860 Laxå
1861 Hallsberg
1862 Degerfors
1863 Hällefors
1864 Ljusnarsberg
1880 Örebro
1881 Kumla
1882 Askersund
1883 Karlskoga
1884 Nora
1885 Lindesberg
19 Västmanlands län
1904 Skinnskatteberg
1907 Surahammar
1960 Kungsör
1961 Hallstahammar
1962 Norberg
1980 Västerås
1981 Sala
1982 Fagersta
1983 Köping
1984 Arboga
20 Dalarnas län
2021 Vansbro
2023 Malung-Sälen
2026 Gagnef
2029 Leksand
2031 Rättvik
2034 Orsa
2039 Älvdalen
2061 Smedjebacken
2062 Mora
2080 Falun
2081 Borlänge
2082 Säter
2083 Hedemora
2084 Avesta
2085 Ludvika
21 Gävleborgs län
2101 Ockelbo
2104 Hofors
2121 Ovanåker
2132 Nordanstig
2161 Ljusdal
2180 Gävle
2181 Sandviken
2182 Söderhamn
2183 Bollnäs
2184 Hudiksvall
22 Västernorrlands län
2260 Ånge
2262 Timrå
2280 Härnösand
2281 Sundsvall
2282 Kramfors
2283 Sollefteå
2284 Örnsköldsvik
23 Jämtlands län
2303 Ragunda
2305 Bräcke
2309 Krokom
2313 Strömsund
2321 Åre
2326 Berg
2361 Härjedalen
2380 Östersund
24 Västerbottens län
2401 Nordmaling
2403 Bjurholm
2404 Vindeln
2409 Robertsfors
2417 Norsjö
2418 Malå
2421 Storuman
2422 Sorsele
2425 Dorotea
2460 Vännäs
2462 Vilhelmina
2463 Åsele
2480 Umeå
2481 Lycksele
2482 Skellefteå
25 Norrbottens län
2505 Arvidsjaur
2506 Arjeplog
2510 Jokkmokk
2513 Överkalix
2514 Kalix
2518 Övertorneå
2521 Pajala
2523 Gällivare
2560 Älvsbyn
2580 Luleå
2581 Piteå
2582 Boden
2583 Haparanda
2584 Kiruna

 Mer information

Moz.com om local som rankingfaktor.
http://www.davidmihm.com/local-search-ranking-factors.shtml

Locations report i Google Analytics
Du hittar location rapporten under demographics i audience sectionen.
Läs mer hur du använder Google Analytics och lokaliseringsdata.

Visualisera organisk ranking med Google Maps