Konsten att använda sig av autopiloter

Har du upptäckt fördelarna med att automatisera din marknadsföring? Marketing automation är ett hett område som expanderar mycket kraftigt enligt en Gartner rapport. Det finns mycket pengar att spara genom att automatisera uppgifter och flöden inom marknadsföringen. Marknaden enligt en Gartner rapport beräknas vara värd svindlande $ 22 000 000 000 slutet av 2014. Bara 3% av företag som finns i andra branscher än IT har börjat använda tekniken – vilket innebär att det finns en enorm marknadspotential för digitala mediebyråer.

Vad är det som ska automatiseras egentligen?

Du kanske funderar om det går att använda marketing automation för ditt företag? Det finns ofta rutiner och repetitiva uppgifter som går att automatiseras inom både marknadsavdelningar och försäljningsavdelningar. Fundera ett tag på alla emejl som borde automatiseras för att förbättra produktiviteten i företaget. Funktioner där det ofta går att trigga automatisk och effektiv kommunikation hittar du i kalendrar, kundprocesser och hur företaget levererar information till olika kanaler exempelvis sociala kanaler som Facebook och Twitter.

Leads hantering och köpprocessen

Vad som är nytt inom moderna marknadsavdelningar och nykunds bearbetning är hur de använder en mängd nya cloudtjänster för hur man arbetar med automatisering genom hela köpprocessen. Moderna marketing automation verktyg har ofta poängsystem för lead scoring som underlättar för säljarna att identifiera potentiella leads. Det kan göras genom att potentiella leads identifieras utifrån kriterier som hur de hittade din webbplats, vilka sidor de besökt och hur länge de tillbringade på varje sida, så att ditt säljteam vet vad de kan följa upp.

Hur ser företagets kund-livskurva ut?

För säljavdelningar får du ett bättre säljflöde från att kunden hör av sig första gången för en förfrågan, information om beställningen och själva leveransen om systemet är automatiserat. Marknadsförare vill att kunderna  kommer in i tratten vid en viss punkt, lyssna på deras önskemål och kommunicera strategiskt.

Ett begrepp som man pratar om inom bankvärlden är customer onboarding som startar innan ett konto öppnas och har en livslängd mellan 90 till 180 dagar. Andra delar i ett marknadsautomatiseringsflöde är social interaktion, begäran om att bli kundreferens och kundenkäter mm

Viktiga tidpunkter och tidsfrister
Annan typ av automatisering är utskick och erbjudanden vid olika tidpunkter exempelvis helger och högtider som jul, påsk, halloween, semestrar mm.

Churn rate
I ett automatiseringsflöde går det även att ta fokus på churn raten dvs där kunder slutar att vara kunder och göra specifika insatser för att behålla dem som kunder.

Webshoppen

I webbshoppar är det väldigt vanligt att kunder inte gör avslut från varukorgen – men om de påminns via ett mail om sin tomma varukorg – kan företag öka upp försäljningen betydligt!

Marknaden för marketing automation

market automation

Det finns flera företag som är specialiserade på produkter inom market automation Marketing automation – inte sällan har företagen utvecklats från olika håll och innebär olika specialiteter. Salesforce tex kommer från CRM hållet medan Mandrill är ett verktyg som är utvecklats kring hur man hanterar nyhetsbrev. Det finns också företag som från början arbetat med Business Intelligence eller leadshantering men utvecklat sitt tjänsteutbud att omfatta marketing automation.

market

  • Zapier är en cloudbaserad tjänst som underlättar marketing automation du kan kan ha olika triggers tex när du får en ny kund, någon fyller i ett nyhetsbrev eller när någon köper något. Det finns integration med nyhetsbrev som mailchimp men även Gmail och mängder av andra verktyg. Zapier har också mallar om någon fyller i Gravity forms på webbplatsen kan du koppla samman nya kunder i Google Docs. Zapier har ett härligt dokument med mängder av tips vad du kan göra smartare. Läs här
  • Genom att användas sig av påminnelser (reminders) dagligen eller varje vecka kan du säkerställa att ditt arbetsflöde är balanserad och att dina möten är bokade. Det finns vissa verktyg som Google Calender som du kan använda för att ställa in påminnelser om du inte vill använda ett mer avancerat verktyg.
  • Marketo – enligt Alexa är det ett av de största marketing automation verktygen.
  • Mandrill är ett tillägg till Mailchimps nyhetsbrev) och gratis upp till 12 000 emejl.

bmp2013-lifecycle-mag

  • Bronto – har ett gränssnitt som ser trevligt ut och som visar ett workflow.
  • Junecloud innebär att du kan spåra paket och hålla koll på beställningar.
  • Gmail: Du kan kategorisera inkommande post och ställa in Gmail så du filtrera eposten direkt i din inkorg eller vidarebefordra dem någon annanstans.
  • Sendgrid – likande Mandrill
  • Hubspot – har en del marknadsföringsverktyg för hur du kontrollerar din webbplats.
  • Salesforce CRM tillhör ett av de största CRM företagen.
  • Pardot
  • SAS
  • Eloqua
  • Act-On
  • InfusionSoft
  • LoopFuse
  • Silverpop

Social market automation

Automatiska Tweets Själv använder jag Google alerts som jag kopplar till en feed som i sin tur gör att mitt twitterkonto uppdateras med automatik inom områden som jag definierat. Verktyg som du kan använda är Twibble.

Verktyg som HootSuite och buffer kan du använda för att programmera tweets och Facebook-inlägg i förväg. HootSuite gör det enkelt för dig att hantera flera konton samtidigt och övervaka vad folk säger om dig

Sociala verktyg för autopilot:

  • IFTT
  • Zapier
  • Hootsuite
  • Buffer