Det finns nog många marknadsförare som har kört gasen i botten på Adwords. Det är ett enkelt sätt att öka aktiviteten men i verkligheten är det bara Google som tjänar på ett dåligt konfigurerat Adwords konto. Du och ditt företag får betala mycket för dåliga klick och besökare som inte konverterar. En del byråer tar betalt på spenden dvs de får provision baserat på hur mycket du annonserar för vilket innebär att det inte finns något incitament att skaffa bra och lägre annonskostnader.

Så vilka metoder finns det att minska Adwords kostnaden?

  • När du skapar kampanjer skilj mellan Googles söknätverk och Googles display nätverk (Adsense) och använd olika kampanjer för dessa.
  • Använd negativa sökord. Det finns olika metoder att hitta dessa exempelvis ”Search Query Reports” i AdWords
  • Rensa i kontot och pausa sökord som har dåliga siffror dvs låg CTR och inga konverteringar. I Adwords editorn finns det filter som gör att du kan plocka CTR som är större än 0.
  • Minska kostnaden på tider i dygnet som fungerar dåligt.
  • Se över hur man använder sökord exempelvis broad match för att få bort sökord som är för breda och innebär för aggressiv matchning.
  • Se till att Adrank och quality score är hög och lägg högre bud på dem.
  • Använd landningssidor för din Adwords kampanj och se till att de fungerar.
  • Optimera för mobilanvändare.
  • Se hur det ser ut med omvandling och använd CPA. Konverteringsgraden varierar inte med den positionen som du har vilket innebär att om du ökar konverteringsgraden kan du öka resultatet betydligt till samma kostnad.
  • Använd matchingstyper på ett bra sätt – ok det här är rätt kontroversiellt hur man använder olika matchningsstyper. Mer info
  • Använd geotargeting och var specifik i din målgrupp. Exempelvis finns det orter som kanske har mer avslut.
  • Lägg över budget pengar på retargeting.
  • Kontrollera att du inte betalar för falska klick