Mobila kuponger ändrar kundbeteenden och skapar kundlojalitet. I USA har man haft en lång historia med kuponger i konsumentledet som kunderna klippt ur – läskedryckstillverkarna Coca Cola och Pepsi var tidiga och bland de första företagen att använda kupongerna redan i början på 1900-talet. Men vem vill bära runt papperslappar när du kan använda mobila kuponger?

Mobila kuponger
eMarketer prognostiserar att 55% av alla amerikanska Internet användare kommer använda digitala kuponger eller koder med något device när de handlar online eller offline under 2014.
Källa

Enligt en studie från Key Ring som publicerats av Kissmetrics har 75% av mobila shoppare har använt en mobil kupong och 78% av alla mobila sökningar för lokal affärsinformation leder till ett köp.
Källa

Kupongmarknaden som helhet är inte speciellt utvecklad men du kan tex se internationella bolag som Nestlé som på sina Havre Cheerios använt unika koder på insidan av sina förpackningar. Deras kunder går in på en webbplats (www.aktiva-upplevelser.se) och fyller i koden och har möjlighet att vinna en upplevelse (dvs ett “erbjudande” på 25 Euro från Travellink)…

Tillväxttakten på mobila kupongsegment kommer ta fart under 2016 enligt samma artikel och det finns en del start-up företag som Ibotta. Företag ger ut mobil kuponger innan de handlar på nätet eller i butiken och gör det möjligt att förvandla kupongen till ett presentkort eller.överföra pengarna till sitt Venmo eller PayPal-konton. För att låsa upp kupongerna måste användarna göra uppgifter som att publicera på Facebook, skicka tweets på Twitter, titta på en video eller svara på enkla enkät frågor.

Mobila kuponger har fördelar som att det går att lokalisera kunder och skicka riktade erbjudanden baserat på var personen befinner sig. När tjänsterna sedan utvecklas kring sociala medier har företagen stora möjligheter att sprida och skräddarsy marknadsbudskap. Det finns olika konkurrerande metoder där man använder bluetooth transmitters som Apples iBeacon som gör att det går att spåra användarnas telefoner i butiken och skicka skräddarsydda meddelanden. Qualcomm har en liknande lösning med sin produkt Gimbai Beacon och Paypal har också en lösning som kallas Beacon. Det finns också mobila marknadsföringsplattformar som Swirl Networks och Addsetts mfl.

Det har kommit en mängd kupongliknnade appar där man för över små mikrobetalningar exempelvis Gratuity app för den som vill ge tips för en utförd tjänst.

Den svenska marknaden för mobil kuponger

Det finns stora skillnader mellan hur olika länder använder kuponger och i Sverige är inte marknaden lika utvecklad som i USA och Kanada där det närmast har blivit en tradition att klippa ut månadserbjudanden och flyers. I Sverige har Kuponginlösen (som har en historia med rikskuponger etc) att börja marknadsföra mobila kuponger och det finns flera mobiltjänstleverantörer som börjat lansera liknande tjänster.

 

Artiklar om mobil kuponger