Onlinemarknadsföring

Onlinemarknadsföring – digital marknadsföring på nätet.

Vad är Internet of Things?

Internet of Things (förkortas IoT) är ett koncept där vardagliga fysiska objekt och maskiner ansluts till Internet. Genom att koppla upp objekten till internet blir de ”intelligenta” objekt som kan kommunicera med omvärlden. Objekten som man vill ansluta kan vara allt från industrimaskiner till bärbara enheter (wearables) med inbyggda sensorer som används på vardagsplagg. Tänk dig […]

FMC

Vad är Fixed-mobile convergence (Fast mobil konvergens?
Fast-Mobile konvergens (FMC) är trenden mot sömlös anslutning mellan fasta och trådlösa telenät. Termen beskriver också alla fysiska nätverk som tillåter att mobiltelefoner fungerar smidigt med den fasta nätverksinfrastrukturen.

Av |maj 26th, 2016|Mobil marknadsföring|Inga kommentarer

Geofencing – smart positioneringsteknik som används i köpcenter

Vad är geofencing?
Geofencing använder tekniker som GPS eller RFID för att definiera geografiska zoner och dra cirklar kring en fysisk position vilket kan vara en arbetsplats eller område. Det är en form av location-based services som tex kan skicka ett meddelande till en smartphone.

För marknadsförare är det attraktivt att kunna nå användarna i ett shoppingcenter […]

Av |maj 21st, 2015|Mobil marknadsföring|Inga kommentarer

Bloggtävling – En digital kampanj som ger kraftfulla länkar från influencers

En metod för att få många länkar är att skapa en bloggtävling. Det går att göra i flera steg genom att först utnämna en del bloggare eller influencers. Därefter får influencerna själva skapa uppmärksamhet att de blivit utnämnda. Genom att förse dem med bildmaterial och länkar så ökar sannolikheten att man får en naturlig länk […]

Google Sponsored Promotions

Vill du veta hur man kan skapa ett inlägg i Gmail. Tungt ifall man vill göra sponsrade inlägg i Gmail.

[…]

Av |januari 23rd, 2015|Google, Onlinemarknadsföring|Inga kommentarer

Marketing automation – hur ser marknaden ut?

Konsten att använda sig av autopiloter
Har du upptäckt fördelarna med att automatisera din marknadsföring? Marketing automation är ett hett område som expanderar mycket kraftigt enligt en Gartner rapport. Det finns mycket pengar att spara genom att automatisera uppgifter och flöden inom marknadsföringen. Marknaden enligt en Gartner rapport beräknas vara värd svindlande $ 22 000 000 000 slutet av 2014. Bara 3% av företag som finns i andra branscher än IT har börjat använda tekniken – vilket innebär att det finns en enorm marknadspotential för digitala mediebyråer. […]

Av |juli 14th, 2014|Affärsutveckling, Onlinemarknadsföring|Inga kommentarer

Smartphones och mobil anpassade webbplatser

Se till att inte misslyckas mobilt – det kan kosta dig stora summor

[fusion_text]Jag läste en artikel på Searchengingewatch om mobil implementeringar där de presenterade en undersökning med många misslyckade mobilsajter vilket innebär att företag riskerar tappa många kunder.

[…]

Google Nearby

Senare den här månaden lanseras Google Nearby som är en app för Android smartphones som har lokal spårning. Det innebär att användarna kan ha koll på vänner, butiker och andra devices som finns i närheten av telefonen. Du kan använda systemet för att hitta platser på en karta och undersöka restauranger, kaféer, parker, aktiviteter, parkeringsplatspåminnelser mm. […]

Av |juni 15th, 2014|Google, Mobil marknadsföring|Inga kommentarer

Content marketing – vad är det egentligen?

Content marketing (innehållsmarknadsföring) handlar om att skapa intressant innehåll på sin nisch.

Många content projekt misslyckas tyvärr – helt enkelt eftersom man inte har tillräcklig passion för det som man skriver om. Det räcker inte med att skriva mekaniskt från ett seo perspektiv – utan man måste engagera läsarna med intressant innehåll. Du kan inte använda texter […]

Av |juni 14th, 2014|Onlinemarknadsföring, Sökmotoroptimering|Inga kommentarer

Mobila kuponger förändrar köpbeteendet

Mobila kuponger ändrar kundbeteenden och skapar kundlojalitet. I USA har man haft en lång historia med kuponger i konsumentledet som kunderna klippt ur – läskedryckstillverkarna Coca Cola och Pepsi var tidiga och bland de första företagen att använda kupongerna redan i början på 1900-talet. Men vem vill bära runt papperslappar när du kan använda mobila kuponger?
[…]

Av |maj 10th, 2014|Affärsutveckling, Mobil marknadsföring, Nyheter|Inga kommentarer