rail-road-191097_640

Nyckelordsanalys – första steget på en lång resa

Varje dag sker det mängder av sökningar på Google, Yahoo och Bing. Nyckelordsanalys är ofta det första steget när man skapar innehåll och viktigt för alla webbplatsägare var det finns sökvolymer inom den nisch som du arbetar med.

Nyckelordsanalys är en typ av seo-analys som innebär att du analyserar de ord som du vill att din målgrupp ska hitta dig på när de söker efter information och man utgår vanligtvis från ord som har många sökningar och lite konkurrens. Att få ihop en lista i Excel med sökord är det första steget och det är viktigt att du utgår från din målgrupp och vad de vill läsa för just din nisch som du skriver om på webbplatsen. Vissa sökord är det mycket hård konkurrens kring.

 

Nyckelordanalys eller sökbeteendeanalys?

Använder du ett verktyg som Searchmetrics eller Semrush kan du få fram alla sökord i en nisch eller hos en konkurrent och sätta igång att bygga content.

Genom programmet Sökordsplaneraren (Adwords planner) som finns i Adwords kan du fortfarande få fram uppgifter om sökord och sökordsvolymer. Du hittar programmet under Adwords kontot under menyraden verktyg och analys. Här finns rätt tunga verktyg och sökningar för att få fram volymer och sökord. Vad man gör är att sortera upp sökorden efter volym men också kategorisera dem efter olika huvudområden vilket ger dig en bättre förståelse hur semantiken kring webbplatsen är – vilket uppskattas av Google (Hummingbird).

Det finns lite olika metoder att kategorisera innehållet. En trevlig metod är att använda gula små postit lappar där man skriver sökord och volym och sedan sorterar i olika kategorier. Metoden fungerar bra i workshops och i grupparbeten. En annan metod är att använda Excelark och då har man fördelen att man kan få fram Pivottabeller kring olika sökvolymer.

Det finns en hel del andra verktyg att använda för nyckelordsanalys:

Gratisverktyg för nyckelordsanalys

  • keywordtool.io – riktigt vasst verktyg som ger dig mängder av kombinationsord på alla bokstäver!
  • Ubersuggest – klassiskt verktyg som hjälper dig i brainstormingprocessen i din nyckelordsanalys
  • Soovle – skrapar förslag på sökord
  • Google trends – se trender för viktiga sökord och om det är några ord sök ökar i popularitet
  • SEMrush.com – klassiskt verktyg
  • Google scholar – för att hitta vetenskapliga artiklar inom ett visst område. Du kan även hitta artiklar från svenska universitet
  • Buzzsumo.com – Grymt verktyg som hjälper dig att hitta de mest delade innehållen på sociala medier. Här hittar du vad människor tycker om att dela och vilka som valt att dela det.
  • Content Idea Generator v. 2 är ett Google docs Spreadsheet för att hitta innehåll kring ett valfritt nyckelord. Du måste göra en kopia av dokumentet för att kunna använda det.
  • Blog Topic Generator – generera bloggidéer
  • Youtube Nyckelordsverktyg
  • Searchlatte – för internationell nyckelordsanalys
  • Webcertain – om du vill översätta till flera språk
  • Wordstream Keyworld Tool
  • Wordstream Niche Finder
  • Wordstream Keyword Group
  • Wordstream Negative Keyword – ta bort nyckelord som inte konverterar
  • Du kan ta bort duplicerat innehåll  med verktyg som Virante
  • Bing Webmaster Tools har under diagnostik och verktyg ett verktyg för nyckelordsundersökning
  • Yahoo! Search Marketing’s search term suggestion tool
  • Wikipedia. Ja du läste rätt du kan använda Wikipedia för att vaska fram intressanta nyckelord. Börja här!
  • Det finns också en del dokument i Google docs som du kan använda för att hitta nyckelord.

Att undersöka information

Paneldata (för att få fram kunddata)

  • Comscore.com
  • Nielsen.com – har alltid varit starka på användardesign (även om jag tycker de är rätt kassa på UX)
  • Compete.com

Tjänster där du måste registrera ett konto

  • SEMrush
  • Keyword discovery
  • Keyword spy
  • Moz – har mängder av verktyg som man kan använda sig av.
  • Wordtracker
  • Searchmetrics – bra för att se sökord till en viss sajt eller mäta index. De kör sina egna index och programmet är tyvärr väldigt dyrt.
  • Scrapebox – har mängder av olika möjligheter att få fram sökord om man är lite kreativ.

För en mer detaljerad lista missa inte Annie Cushings lista med verktyg för nyckelord och Socialmedia Today om nyckelordsverktyg

Ett alternativt sätt att se vilka sidor som är populära på din webbplats är att använda Google Analytics och se vilka sidor som besökarna går in på. Även i Google Webmaster Tools kan du få fram söktrafik och sökfrågor som drar trafik till din webbplats och vilken position sökorden har på Google.