Programmatic kallas också programmatic marketing och har blivit ett buzzword. Egentligen är det inte speciellt komplicerat utan omfattar system för att köpa och placera digitala annonser. Modellen har utvecklats snabbt under 2014 och 2015 och 47% av de brittiska display annonseringarna består av programmatic och i USA står de får 14 miljarder USD. De stora internationella varumärkena som Unilever har tom egna mäklarbord!

DSP Demand Side Plattforms

De digitala mediabyråerna använder DSP:er (demand side plattforms) för sina annonsinköp. DSP:er tillhandahåller gränssnitt för annonsörer att köpa inventory på olika börser. De har utvecklats och marknadsför sig själva med begrepp som ”trading solutions” eller ”marketing engines”.

De största DSP-plattformarna

  • Doubleclick
  • Adform
  • Appnexus
  • Rocketfuel
  • Ad Science
  • Criteo
  • Sociomantic

Andra begrepp inom programmatic är:

  • Agency trading desks (ATDs) – inom reklambyråer. Har minskat i omfattning eftersom många större företag vill vara oberoende.
  • Brand trading desks (BTDs) – större varumärken
  • Private marketplaces (PMPs) är slutna miljöer med premium inventory

Läs mer om RTB (real time bidding).

Problemet med det dåliga Internet

Falska klick och falska impressions har ökat i omfattning och det används botar, torrents och UGC. Detta skapar möjligheter för seriösa publicister och annonsörer som värnar om sitt varumärke där programmatic erbjuder seriösare annonsuppköp.

Artiklar om programmatic

Vad är Programmatic?
The programmatic path to profit for publishers