Att förbättra Quality score är ett viktigt mått på ditt Google Adwords konto annars får du betala för mycket för dina annonser. Quality score är det betyget som Google ger dig för din annons och landningssida och det visar hur relevant din annons och landningssida är för besökarna. Quality score visas inte som default utan du väljer kampanjen och nyckelordet och därefter klickar du på pratbubblan och lägger till fliken kvalitetsresultat. Det är en skala från 1 till 10 där 10 är bra och du bör sikta att ha kvalitetsbetyg som ligger över 7.

Så här förbättrar du ditt quality score

qualityscore

qualityscore

Faktorer som påverkar kvalitetsbetyget

  • Den klickfrekvens (CTR) i sökordet och matchas annonsen
  • Relevans sökord och annonser för sökfrågan
  • Relevansen av sökordet till annonsgruppen
  • Den klickfrekvensen för visade adresser i annonsgruppen
  • Kvaliteten på din målsida

Du kan förbättra ditt quality score genom att jobba med landningssidor laddningstid och innehåll samt genom nyckelordsrelevansen.  Det är viktigt att ha ett högt quality score och det är rätt tröttsamt att stänga av nyckelord som har för dåliga resultat. Däremot kan du använda dig av Adwords skripts och använda automatiska regler (automated rules) som pausar nyckelord som har quality score under 3.

Lägre kvalitetsresultat innebär att du måste lägga betydligt högre bud.
Adrank för annonsören närmast under dig/kvalitetsresultat+ 1 cent.

Det finns 3:e handsprogramvara som Optimizer där du kan se quality score över tid.

Ladda ner Whitepaper från Google om Quality Score