Remarketing (retargeting) är ett smart sätt att nå din kundgrupp med annonsering efter att de har besökt en viss webbplats eller webbsida eller utfört en viss handling.

Med retargeting kan du visa annonser för besökare som har landat på din webbplats när de surfar runt på andra webbplatser. Retargeting gör det möjligt att spåra besökare via cookies och att därefter följa användarna till olika sidor och visa relevanta bannerannonser. Det är därför om du söker efter ”sälja guld” du kommer att börja se guldföretag på de webbplatser du besöker.

Genom remarketing kan du nå din målgrupp effektivt och ofta till en lägre kostnad. Konverteringsgraden är ofta bättre vilket innebär att du får en bra ROI för dina annonspengar. Det går också att kombinera med similar audiences, intressekategorier och demografiska data.

Om du har en bra lista kan du öka försäljningen med:

  • Korsförsäljning
  • Säsongsförsäljning (du kan använda upp till 450 dagar)
  • Nå besökare som inte har köpt något på din sajt
  • Hitta nya kunder genom att få fram tvillingar till målgruppen genom similar audiences (Google) eller Lookalike (Facebook)

Fördelarna är många exempelvis kan man få upp konverteringsgraden och öka kännedomen kring varumärket.

Du kan skapa olika remarketing listor

Det går att vara kreativ och använda sig av olika remarketing listor. Det kan tex vara en kund som besökt varukorgen eller en specifik sida. Du kan köra retargeting med display ads, sök, e-post och sociala media som Facebook FBX och Twitters retargeting.

Du plockar fram en remarketingkod och skapar regler för hur du vill köra remarketing. Det finns även kreativa sätt att använda remarketing tex att ha olika annonsscheman på vardagar och ett annat på vardagar.

Källor som hjälper dig med din remarketing kampanj

  • Google Adwords som du kopplar till Google Analytics konto:
    Google Analytics – se till att du har aktiverat retargeting och du kan göra det på upp till 540 dagar. Du hittar inställningarna och skapar retargetinglistorna under administratör, webbegendom.Du kan skapa en lista för personer som besökt en viss sida exempelvis kundvagn eller kontakta oss. Du måste även göra ändringar i spårningskoden annars blir listorna tomma. Läs mer här
  • Guide för att komma igång med retargeting:
    The Full Guide to remarketing  in Google Analytics and Adwords

Segment som du kan använda dig av i Google Analytics

Det finns flera segment som fungerar med remarketing som du kan använda dig av i Google Analytics.

  • Remarketing Starter kan du ladda ner från Google Analytics Solution Gallery och med det får du verktyg för för remarketing mot desktop användare, email besökare, engagerad besökare, mikrokonverters, besökare organiskt, betalda besökare, fd köpare, referal besökare mm

Verktyg som hjälper dig med din kampanj

  • Gachecker: Ser vilka sidor som har Google Analytics,Universal analytics, GA remarketing och Adwords remarketing

Retargeting på Facebook

Det är också möjligt att köra retargeting på andra nätverk än Google.

  • Adroll: är ett retargeting nätverk
  • Perfect audience: retargeting på Facebook och webben. Det finns custom audience remarketing.