Se till att inte misslyckas mobilt – det kan kosta dig stora summor

[fusion_text]Jag läste en artikel på Searchengingewatch om mobil implementeringar där de presenterade en undersökning med många misslyckade mobilsajter vilket innebär att företag riskerar tappa många kunder.

[su_box title=”Varför misslyckas företag mobilt”]27% av alla sajter har något fel i sin mobilimplementation. Du kan tappa 68% av smartphone trafiken.Källa: BrightEdge [/su_box]

Hur upptäcker du om sajten har ett fel i sin mobil implementation?

Enligt artikeln var det här några av felen.

  • Är sajten mobilanpassad enligt Google. Testa med deras verktyg
  • Fungerar sajten mobilt i Google WebmasterTools. I GWT har man börjat ge information hur sajten fungerar mobilt och vad som man ska ändra på.
  • Är sajten responsiv? Du kan testa hur sajten ser ut med mobiletest.me men även Googles egna mobil testverktyg
  • Fel eller ingen canonical tag? Testa med canonical-url-location-checker
  • Fel i robot.txt filen? Kolla direkt på http://www.dittforetag.se/robots.txt filen
  • Är sajten långsam? Kolla pagespeeden
  • Redirecting av hela sajten till en separat webbplats för mobilanvändare? Mindre bra

Utöver att fixa ovanstående felaktigheter bör du också se till att sajten har bra värden i sociala medier. Kopplingen mellan mobila användare och social media är stor och du kan tex se att många använder de sociala kanalerna mobilt.


Saker du kan undersöka i Google analytics

Ofta använder en betydande del av användarna mobilen och de har även andra surfvanor än traditionella desktop användare.

  • Hur många användare och hur stor andel använder mobilen och hur ser trenden ut. Du hittar mobilanvändarna under Målgrupp – mobilt i Google Analytics.
  • Hur surfar besökarna på sajten? Hur länge är de på sajten? Har den hög bouncerate på mobilanvändarna så kan det indikera ett problem som kan behöva åtgärdas. Undersök om det är några specifika sidor som har hög bouncerate.
  • Hur länge är mobilanvändarna inne på sajten?
  • Hur många sidor besöker mobilanvändarna i snitt?
  • Hur ser konverteringsgraden ut för mobilanvändarna?
  • Hur ser attribution model ut för de mobila besökarna tex hur många använder mobilen i beslutsprocessen?
  • Du kan också använda ett segment  som mobilanvändare och se vilka sidor mobilanvändarna är inne på mm. Det är tex rätt vanligt att många är inne på första sidan och därefter kontakta sidan.

Mobilkompabilitet

Det är rätt vanligt att mobilsöket ligger på 50% till en webbplats – vad som gäller för din webbplats hittar du i Google Analytics.

Även om din sajt är responsiv missa inte att testa den i olika smartphones och på Android plattformen. I Google Analytics kan du tex se vilka mobiler användarna använder och om det finns några sidor som har hög bouncerate för en specifik mobil. I takt med att vi kommer få se nya modeller som iPhone 7 kommer det här vara viktigt.

Läs mer om mobilsöket på sajten mobiltseo.se

Artikel: Search Engine Land: Vilka steg som du behöver ta

[/fusion_text]