Webbanalys och webbstrategi

Om webbanalys och webbstrategier – digitala strategier och tjänster. Syftet med webbanalys är ofta att öka upp företagets omsättning eller få marknadsföringen att bli effektivare och därmed sänka kostnaderna. Genom webbanalys analyseras data och du får relevant data och åtgärder som innebär att du kan förändra en webbplats. Det finns flera olika metoder som du kan använda:

  • Affärsexperiment – att testa olika hypoteser
  • Visual analytics – en metod att åskådliggöra komplicerad data
  • Datamining
  • Regressionsanalys och korrelationsanalys (statistiska modeller för att mäta samband mellan olika faktorer)
  • Scenario analys
  • Sentiment analys -för att mäta opinion och om en produktlansering kommer fungera
  • Tidsserier och prognosticering
  • Video, bild och röstanalys
  • Montecarlo stimulering
  • Linjär programmering
  • Cohort analys
  • Faktor analys
  • Neurala nätverk
  • Meta analys

Läs mer om de olika metoderna

Minska Adwords kostnaden

Det finns nog många marknadsförare som har kört gasen i botten på Adwords. Det är ett enkelt sätt att öka aktiviteten men i verkligheten är det bara Google som tjänar på ett dåligt konfigurerat Adwords konto. Du och ditt företag får betala mycket för dåliga klick och besökare som inte konverterar. En del byråer tar […]

Google kurser

[ig_row][ig_column span=”span12″][ig_text]
Behöver du hjälp med Adwords? Det finns flera online Google kurser som du kan anmäla dig och som dessutom är gratis att testa.
[…]

Program för nyckelordsanalys och sökordsanalys

Varje dag sker det mängder av sökningar på Google, Yahoo och Bing. Nyckelordsanalys är ofta det första steget när man skapar innehåll och viktigt för alla webbplatsägare var det finns sökvolymer inom den nisch som du arbetar med.

Nyckelordsanalys är en typ av seo-analys som innebär att du analyserar de ord som du vill att din målgrupp […]

Mäta webbplats – vilka är de viktigaste måtten och mätvärdena?

Vilka som är de viktigaste måtten beror på vilken typ av sajt som du har och affärsmålen med sajten. Det finns olika affärsmål beroende på om syftet med webbplatsen är:

Ecommerce:. där fokus ligger på försäljning och att sälja produkter
Lead generation: sajter som vill vaska fram kontaktpersoner till säljavdelningen
Innehållssajter: som vill få besökarna att engagera sig […]