Webb-tv är en annonskategori som konstant ökat mycket och fler personer tar till sig mediet från unga till gamla. Youtube har idag blivit ett populärt mainstreammedia och det är enkelt att sätta upp en egen kanal. Den räknas idag som den näst största sökmotorn i antal sökfrågor med över 1 miljard besökare per månad.

Mål med videoannonsering

Materialet och innehållet anpassa efter vad du har för målsättning och syfte du har med videoannonseringen.

– Många unika tittare

– Få människor att göra något som fler prenumeranter, kommentarer och gilla

– Besök på hemsida eller Youtube kanal

– Konverteringar exempelvis nyhetsbrev, leads eller köp i webbshoppen.

Olika format

Man skiljer mellan Adwords for video och vanlig  Adwords display kampanjer.

Videoformatet som används kallas Trueview och man skiljer mellan 2 olika versioner instream annonser och indisplay format. Du kan använda annonsgalleriet om du vill skapa annonser.

Köpprocessen

Alltfler använder Youtube och man ser på video för att förstå produkter bättre i sin köpprocess.Du kan mäta statistiken från ditt Youtube konto med Youtube Insights och på Google Partner finns det kurser som är specialiserade på video. Mätvärden som man ser på är engagement dvs hur många som följer och interagerar med innehållet.

 

Bra artiklar om Youtube & video marknadsföring:

Hur du optimerar din första Youtube kampanj.http://okdork.com/2014/05/29/how-to-start-and-optimize-your-first-youtube-campaignTake video content beyond adshttp://contentmarketinginstitute.com/2014/06/take-video-content-beyond-ads 

AwesomenessTV är en av de mest sedda kanalerna på Youtube och har 60 miljoner unika månatliga besökare och består av flera tusen kanaler.