Tips hur du bygger effektiva landningssidor.
Bra landningssidor är viktigt när du annonserar på Google Adwords eftersom det betyder att din marknadsföring blir mer effektiv och kostnaden för att få nya kunder sjunker med effektivare design. Se till att målsidan dina annonser pekar på exakt vad du säljer och har så få steg som möjligt för att generera en omvandling.

  • Är landningssidan relevant till den Adwords text som man annonserar på
  • Se till att ha social proof (exempelvis kundreferenser, social media)
  • Testa olika copytexter
  • Använd trovärdiga bilder
  • Visa fördelar med produkten/tjänsten och vad det innebär för kunden.
  • Ha en tydlig call-to action knapp. Är det enkelt att hitta och använda din “Call to action” exempelvis kontakta oss för offert, gå med i nyhetsbrev, köp produkten etc
  • Experimentera med olika call to action texter
  • Om du marknadsför dig lokalt använd lokala landningssidor
  • Experimentera med olika färgval (kompletterande färger och motsats färger)
  • Är innehållet användbart och unikt?
  • Är det enkelt att hitta kontaktuppgifter?
  • Finns det en privacy policy?
  • Är sidan mobilanpassad?
  • Är det tydligt vem som ligger bakom landningssidan: vem du är och ditt företag?
a/b-test

a/b-test

 

A/B-tester

Använd A/B-tester så att du kontinuerligt förbättrar dina omvandlingar och leverera den bästa kundupplevelsen exempelvis hur många som kommer till tack sidan. Du kan ävren använda Google Analytics för att se hur man använder sajten och hur bounceraten ser ut för de olika sidor.