Adwords annonsering på Google

Artiklar och tips om hur Google Adwords. Adwords bygger på andraprisauktioner som ursprungligen uppfanns av ekonomen William Vickrey (nobelpriset 1996). Att förlora pengar som annonsör på Adwords är lätt om du inte vet vad du gör – här är några av våra råd så att att annonserna bidrar till positiv ROI. För dig som vill lära dig mer finns det Google certifieringar.

Verktyg i Google Adwords
Glöm inte heller bort att det finns olika typer av verktyg som Adwords Editor och med Adwords Scripts effektiviserar du dina annonser. I Adwords hittar du också verktyg som Keyword Planner som innebär att du kan få mer information om dina nyckelord.

Söker du en Adwords Specialist? besök Expandtalk – Adwords

Minska Adwords kostnaden

Det finns nog många marknadsförare som har kört gasen i botten på Adwords. Det är ett enkelt sätt att öka aktiviteten men i verkligheten är det bara Google som tjänar på ett dåligt konfigurerat Adwords konto. Du och ditt företag får betala mycket för dåliga klick och besökare som inte konverterar. En del byråer tar […]

Av |december 10th, 2014|Adwords annonsering på Google, Webbstrategi|Inga kommentarer

CTR

CTR visar hur ofta dina annonser klickas och måttet används både i Adwords och inom det organiska för att se hur väl metadata är skrivna (du hittar den organska CTR:en i Google Search Consol).

CTR beräknas genom att dividera antalet klick med antalet visningar. Höga CTR indikerar effektiv sökordsinriktning och övertygande, relevanta textannonser. Jag har sett […]

Av |november 17th, 2014|Adwords annonsering på Google, Sökmotoroptimering|Inga kommentarer

Hur du undviker clickfraud – falska klick i Adwords

Falska klick kallas för trafikbedrägeri (click fraud) och det är ett allvarligt problem. En del beräkningar säger att mer än en tredjedel av all digital annonsering är felaktig och handlar om trafikbedrägeri. Annonsörer förväntar att allt deras innehåll på nätet ses av en mänskliga publik – till riktiga konsumenter som har en potential att köpa en produkt eller tjänst men det är inte alltid det är fallet.

[…]

Av |oktober 28th, 2014|Adwords annonsering på Google|1 kommentar

Genomsnittlig position på Adwords

Genomsnittlig position på Adwords är ett viktigt mått för att du ska få många besökare och det kan vara rätt arbetsamt att uppdatera manuellt. Som tur är finns det automatiska regler i Adwords skripts som du kan använda.

[…]

Av |augusti 31st, 2014|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Annonstillägg i Adwords

Tillfogas textannonsen för att göra den mer relevant. Du hittas annonstilläggen under fliken annonstillägg.
Annonstillägg kan läggas på kontonivå och vissa i kampanjnivå.

Exempel på annonstillägg som du kan lägga till i Adwords.

Plats och adressinformation – adresstillägg – kan användas endast via “Mybusiness konto” (fd Google Places). Tidigare gick det att lägga till adresser med manuella tillägg. […]

Av |november 11th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Adwords editor är ett effektivt verktyg för att göra bulkförändringar på kampanjer

Adwords editor för att göra bulkförändringar på kampanjer
Ofta är det jobbigt att göra en massa småändringar i Adwords om du har massor av kampanjer
Då är Adwords Editor ett betydligt tyngre verktyg. Du kan tex ha olika bud vid olika tidpunkter på dagen.

Kolla den här videon hur man gör.

Av |september 1st, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Betydelsen att bygga effektiva landningssidor

Tips hur du bygger effektiva landningssidor.
Bra landningssidor är viktigt när du annonserar på Google Adwords eftersom det betyder att din marknadsföring blir mer effektiv och kostnaden för att få nya kunder sjunker med effektivare design. Se till att målsidan dina annonser pekar på exakt vad du säljer och har så få steg som möjligt för […]

Av |augusti 31st, 2013|Adwords annonsering på Google, Google Analytics|Inga kommentarer

Quality score (kvalitetsresultat)

Att förbättra Quality score är ett viktigt mått på ditt Google Adwords konto annars får du betala för mycket för dina annonser. Quality score är det betyget som Google ger dig för din annons och landningssida och det visar hur relevant din annons och landningssida är för besökarna. Quality score visas inte som default utan du […]

Av |augusti 29th, 2013|Adwords annonsering på Google|2 Comments

Annonstillägg (Ad Extensions)

Annonstillägg (Ad Extensions) finns i Google Adwords hittar du under kampanjer och de lägger till affärsinformation som adress, telefon, webblänkar (sitelinks), appar och kundomdömen. En fördel med att använda annonstillägg är att de används för att räkna ut din adrank.

[…]

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|2 Comments

Product Listing Ads (produktlistor)

Product Listing Ads (produktlistor eller produkt annonser) eller PLA används i Google Adwords och låter dig använda produktinformation som stora produktbilder,pris, produktinformation och visas när någon söker på en produkt i en annonsörs Merchant Center konto.

[…]

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer