Google Analytics

Om Google Analytics och hur du mäter din webbplats. Google Analytics har blivit en defacto standard inom digital online marknadsföring och kommer utvecklas ännu mer när vi kopplar upp oss med mer devices (Internet of Things) och inbäddade produkter. Inom organisationen finns det stora mängder strukturerad och ostrukturerad data som måste analyseras och göra tillgänglig inom organisationen. Stora frågor och svar kommer bli allt mer tillgängligt inom en organisation och Google Analytics är en komponent som behövs för att skapa korrekta och strategiska beslut.

Analytics, optimering och webbanalys

Analytics – Vi tipsar om de bästa webbplatserna kring webbanalys!
Analytics har blivit mer och mer komplext. Ett företag som har en stark närvaro på nätet bör löpande analysera, förstå och värdera sin online-trafik och Google Analytics är i det närmaste en nödvändighet för att förstå hur en webbplats används.

Google Analytics är Googles gratisverktyg som har mängder […]

Av |april 1st, 2016|Google Analytics, Webbanalys|1 kommentar

Smartphones och mobil anpassade webbplatser

Se till att inte misslyckas mobilt – det kan kosta dig stora summor

[fusion_text]Jag läste en artikel på Searchengingewatch om mobil implementeringar där de presenterade en undersökning med många misslyckade mobilsajter vilket innebär att företag riskerar tappa många kunder.

[…]

Google kurser

Behöver du hjälp med Adwords? Det finns flera online Google kurser som du kan anmäla dig och som dessutom är gratis att testa.
[…]

Av |maj 22nd, 2014|Adsense, Google, Google Analytics, Webbstrategi|Inga kommentarer

A/B-tester – nödvändigt för den digitala marknadsföraren

A//B-testning är en metod att pröva olika sidor för att se vilken sida som fungerar bäst och det är framförallt extremt kul att jobba med eftersom det går att mäta resultatet. Jag har jobbat på företag där vi haft kontinuerliga A/B-tester där vi prövat olika teser och vad som konverterar bäst. I det här dokumentet […]

Betydelsen att bygga effektiva landningssidor

Tips hur du bygger effektiva landningssidor.
Bra landningssidor är viktigt när du annonserar på Google Adwords eftersom det betyder att din marknadsföring blir mer effektiv och kostnaden för att få nya kunder sjunker med effektivare design. Se till att målsidan dina annonser pekar på exakt vad du säljer och har så få steg som möjligt för […]

Av |augusti 31st, 2013|Adwords annonsering på Google, Google Analytics|Inga kommentarer

Mäta webbplats – vilka är de viktigaste måtten och mätvärdena?

Vilka som är de viktigaste måtten beror på vilken typ av sajt som du har och affärsmålen med sajten. Det finns olika affärsmål beroende på om syftet med webbplatsen är:

Ecommerce:. där fokus ligger på försäljning och att sälja produkter
Lead generation: sajter som vill vaska fram kontaktpersoner till säljavdelningen
Innehållssajter: som vill få besökarna […]

Av |juli 12th, 2013|Affärsutveckling, Google Analytics, Webbstrategi|Inga kommentarer

Varumärkesstrategin i den digitala världen

En del säger att fler och fler struntar i de traditionella varumärkena eftersom de vill använda nya märken och vara pionjärer (“early adopters”) ett begrepp hos trendspanarna är “clean slate brands” där konsumenter väljer helt nya varumärken.

[notification type=”alert-success” close=”false”] Varumärkesstrategi handlar om hur man marknadsför varumärket i olika kanaler men även hur den grafiska profilen […]

Av |juni 15th, 2011|Design, Google Analytics|Inga kommentarer