Google

Sökmotoroptimering (SEO) och annat som är relaterat till Google

EAT – kvalitetsgranskning enligt Google

I General Guidelines 5.0 31 mars 2014 som var ett dokument för kvalitetsgranskarna på Google läcktes introducerade man begreppet EAT. Dokumentet handlar främst om page quality (PQ) rating och Block Utility (BU) rating. Dokumentet kan du ladda ner från Scribd.

Förkortingen EAT står för Expertise, Authoritativiness och Thrustworth

Av |april 13th, 2014|Google|Inga kommentarer

A/B-tester – nödvändigt för den digitala marknadsföraren

A//B-testning är en metod att pröva olika sidor för att se vilken sida som fungerar bäst och det är framförallt extremt kul att jobba med eftersom det går att mäta resultatet. Jag har jobbat på företag där vi haft kontinuerliga A/B-tester där vi prövat olika teser och vad som konverterar bäst. I det här dokumentet […]

Annonstillägg i Adwords

Tillfogas textannonsen för att göra den mer relevant. Du hittas annonstilläggen under fliken annonstillägg.
Annonstillägg kan läggas på kontonivå och vissa i kampanjnivå.

Exempel på annonstillägg som du kan lägga till i Adwords.

Plats och adressinformation – adresstillägg – kan användas endast via “Mybusiness konto” (fd Google Places). Tidigare gick det att lägga till adresser med manuella tillägg. […]

Av |november 11th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Adwords editor är ett effektivt verktyg för att göra bulkförändringar på kampanjer

Adwords editor för att göra bulkförändringar på kampanjer
Ofta är det jobbigt att göra en massa småändringar i Adwords om du har massor av kampanjer
Då är Adwords Editor ett betydligt tyngre verktyg. Du kan tex ha olika bud vid olika tidpunkter på dagen.

Kolla den här videon hur man gör.

Av |september 1st, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Betydelsen att bygga effektiva landningssidor

Tips hur du bygger effektiva landningssidor.
Bra landningssidor är viktigt när du annonserar på Google Adwords eftersom det betyder att din marknadsföring blir mer effektiv och kostnaden för att få nya kunder sjunker med effektivare design. Se till att målsidan dina annonser pekar på exakt vad du säljer och har så få steg som möjligt för […]

Av |augusti 31st, 2013|Adwords annonsering på Google, Google Analytics|Inga kommentarer

Quality score (kvalitetsresultat)

Att förbättra Quality score är ett viktigt mått på ditt Google Adwords konto annars får du betala för mycket för dina annonser. Quality score är det betyget som Google ger dig för din annons och landningssida och det visar hur relevant din annons och landningssida är för besökarna. Quality score visas inte som default utan du […]

Av |augusti 29th, 2013|Adwords annonsering på Google|2 Comments

Annonstillägg (Ad Extensions)

Annonstillägg (Ad Extensions) finns i Google Adwords hittar du under kampanjer och de lägger till affärsinformation som adress, telefon, webblänkar (sitelinks), appar och kundomdömen. En fördel med att använda annonstillägg är att de används för att räkna ut din adrank.

[…]

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|2 Comments

Product Listing Ads (produktlistor)

Product Listing Ads (produktlistor eller produkt annonser) eller PLA används i Google Adwords och låter dig använda produktinformation som stora produktbilder,pris, produktinformation och visas när någon söker på en produkt i en annonsörs Merchant Center konto.

[…]

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Adrank

Vad är Adrank?
Adrank (annonsranking) är ett mått som påverkar annonsvisningen och positionen på Google och naturligtvis är det bra att ha en hög Adrank. Det är Googles system som bestämmer vilken annons som visas vid ett givet tillfälle beroende på sökfråga, geografi, tid, position, enhet, användare.
Adrank algoritmen
Algoritmen fungerar som ett annonspoängsystem för Googles auktioner vilket beror på […]

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer

Dynamiska sök annonser (Dynamics Ads)

Dynamics Ads det finns dynamic display ads och dynamic search ads (DSA). Dynamiska sök annonser gör det enklare att hitta trafik till din webbplats utan att bygga länga listor med sökord. Du skapar en annons mall till Google och ett max CPC-bud.

Kompatibelt med annonstillägg

Av |augusti 27th, 2013|Adwords annonsering på Google|Inga kommentarer