Sökmotoroptimering (SEO) och annat som är relaterat till Google
Google Nearby
Senare den här månaden lanseras Google Nearby som är en app för Android smartphones som har lokal spårning. Det innebär att användarna kan ha koll på vänner, butiker och andra devices som finns i närheten av telefonen. Du kan använda systemet för att hitta platser på en karta och undersöka restauranger, kaféer, parker, aktiviteter, parkeringsplatspåminnelser mm. […]
Google Tag Manager
Har du inte börjat använda Google Tag Manager (GTM) så börjar det bli dags. Verktyget är gratis och till för dig som inte är utvecklare och innebär att du kan spåra och optimera dina webbplatser. Med verktyget som fungerar som en container kan du lägga till, ta bort och hantera spårningskoder utan att ändra koden direkt […]
Google kurser
Behöver du hjälp med Adwords? Det finns flera online Google kurser som du kan anmäla dig och som dessutom är gratis att testa.
[…]
EAT – kvalitetsgranskning enligt Google
I General Guidelines 5.0 31 mars 2014 som var ett dokument för kvalitetsgranskarna på Google läcktes introducerade man begreppet EAT. Dokumentet handlar främst om page quality (PQ) rating och Block Utility (BU) rating. Dokumentet kan du ladda ner från Scribd.
Förkortingen EAT står för Expertise, Authoritativiness och Thrustworth
A/B-tester – nödvändigt för den digitala marknadsföraren
A//B-testning är en metod att pröva olika sidor för att se vilken sida som fungerar bäst och det är framförallt extremt kul att jobba med eftersom det går att mäta resultatet. Jag har jobbat på företag där vi haft kontinuerliga A/B-tester där vi prövat olika teser och vad som konverterar bäst. I det här dokumentet […]
Annonstillägg i Adwords
Tillfogas textannonsen för att göra den mer relevant. Du hittas annonstilläggen under fliken annonstillägg.
Annonstillägg kan läggas på kontonivå och vissa i kampanjnivå.
Exempel på annonstillägg som du kan lägga till i Adwords.
Plats och adressinformation – adresstillägg – kan användas endast via ”Mybusiness konto” (fd Google Places). Tidigare gick det att lägga till adresser med manuella tillägg. […]
Adwords editor är ett effektivt verktyg för att göra bulkförändringar på kampanjer
Adwords editor för att göra bulkförändringar på kampanjer
Ofta är det jobbigt att göra en massa småändringar i Adwords om du har massor av kampanjer
Då är Adwords Editor ett betydligt tyngre verktyg. Du kan tex ha olika bud vid olika tidpunkter på dagen.
Kolla den här videon hur man gör.
Betydelsen att bygga effektiva landningssidor
Tips hur du bygger effektiva landningssidor.
Bra landningssidor är viktigt när du annonserar på Google Adwords eftersom det betyder att din marknadsföring blir mer effektiv och kostnaden för att få nya kunder sjunker med effektivare design. Se till att målsidan dina annonser pekar på exakt vad du säljer och har så få steg som möjligt för […]
Quality score (kvalitetsresultat)
Att förbättra Quality score är ett viktigt mått på ditt Google Adwords konto annars får du betala för mycket för dina annonser. Quality score är det betyget som Google ger dig för din annons och landningssida och det visar hur relevant din annons och landningssida är för besökarna. Quality score visas inte som default utan du […]
Annonstillägg (Ad Extensions)
Annonstillägg (Ad Extensions) finns i Google Adwords hittar du under kampanjer och de lägger till affärsinformation som adress, telefon, webblänkar (sitelinks), appar och kundomdömen. En fördel med att använda annonstillägg är att de används för att räkna ut din adrank.
[…]