Growth hacking handlar om olika metoder att få företaget att synas, skapa buzz och ta marknadsandelar. Metoderna används ofta av startup och scaleups som har råd att ta större risker och ligger ofta i en gråzon vad som är etiskt ok.

Growth hacking

En skicklig growth hacker analyserar konkurrenten på nätet för att se hur sajten fungerar, varifrån kunderna kommer, varifrån länkar kommer, analys av betald annonsering som Adwords.

Större företag och varumärken har svårare att använda de olika teknikerna som består av tex:

  • Hur du kan se alla dina konkurrenters Facebook medlemmar
  • Hur du marknadsför mot dina konkurrenters Facebook medlemmar
  • Linkedin marknadsföring
  • Skicka kalla email med verktyg som GMASS, Mailshake och Reply.io
  • Autoposting till olika kanaler – finns exempelvis Grum.co som autopostar till Instagram
  • Sökmotoroptimering och hur du tar din konkurrents trafik
  • Hur man får sina videor på Youtube att bli virala framgångar
  • Nyhetsbrev – där mailchimp blivit en global standard
  • Hur du stjäl alla fansen från din konkurrents Linkedin grupp

Ett referensverk kring olika metoder är BAMF-bibeln som är gratis att tanka ner ifall du går med i det nätverket som du kan hitta på Facebook.