Jobbar du hemma och försöker få tillvaron att fungera? Med coronavirusets framfart jobbar allt fler hemifrån. Här kommer några av våra bästa tips för att få ditt distansarbete att fungera.

Människor är sociala varelser

Den sociala delen är den jobbigaste delen och studier visar att social isolering leder till hälsoproblem.

Du måste ha självdisciplin. Se till att ha rutiner för ditt arbete – stig upp och avsluta jobbet vid fasta tidpunkter. Du kan ta en promenad runt huset för att få känslan av att undvika jobbet.

Träna och undvik boxvinet under veckan. Det finns tränings och yogakurser på Youtube eller också tränar du online med dina kollegor.

Försök att umgås och prata regelbundet med dina arbetskollegor online eller med telefonen. Det har blivit allt vanligare med digitala fikor eller en digital afterwork.

Se till att företaget har fungerande processer

Om du jobbar på en arbetsplats så använd scrum-metodik vilket går att genomföra med Trello eller Kanbachi.

Glöm inte bort säkerheten

Om du jobbar på ett stort företag tänk på säkerheten. Ladda inte ner program du inte känner till och använd din VPN så du har en säker uppkoppling som ingen kan avlyssna.

Använd online program som:

  • Google Hangout – kommunikationsprogramvara utvecklad av Google. Om ni är många så se till att ni har era mikrofoner mutade och ha disciplin i mötena
  • Skype – programvara för att chatta, prata och samarbeta
  • Google Chat – enkelt att prata online men det behövs ett Google konto.
  • WhatsApp – billigt att prata över Internet till andra länder.
  • Slack för teamarbete
  • Trello – projektstyrning och brainstorming som gör det enkelt att samarbeta med olika uppgifter
  • Kanbachi är Googles projekt management och samarbete med Google suiten.