Konkurrentanalys är något som marknadsförare har jobbat mycket med. Vad som har hänt är att vi nu kan göra konkurrentanalysen direkt online på nätet eftersom uppgifterna är tillgängliga. Det här är värdefull information för ditt företag!
Du kan läsa av allt från vilka partnersamarbeten som finns med backlinks som finns till hur konkurrenter rankas på sökmotorerna eller hur mycket de spenderar i sina digitala budgetar.
Tips på program att undersöka konkurrenter med:
Det finns mängder av Verktyg som du kan använda för att göra en komplett konkurrentanalys. Många av verktygen är gratis att använda eller har generösa licensmodeller.
- Similarweb.com – för att kolla upp din sajt vs konkurrenter
- Visualping.io – bevaka en webbplats
- Builtwith.com – se vilka verktyg en konkurrent har byggt sin sajt med. Om de använder wordpress kan du lätt kolla i koden för att hitta vilka plugins som de anvönder
- Moz.com och deras verktyg Opensiteexplorer.org – Var har konkurrenter länkar som du inte har? Med opensiteexplorer hittar du alla länkar som går till en konkurrents sajt. Om du tex vill hitta nya länkar använder du “Just discovered” tabben. Om du kombinerar den tjänsten med http://page2rss.com så kan du få fram en RSS-fil på nya länkar.
- Allabolag.se – perfekt för att se ett företags kostnader och omsättning
- Finns mängder av verktyg för att mäta den sociala närvaron exempelvis http://simplymeasured.com och http://socialmention.com och http://smashfuse.com
- Andvänd IFTTT – här hittar du flera tips kring konkurrentbevakning.
- Majestic seo – klassiskt verktyg för att se länkar och backlinks
- SEMrush.com
- Alexa – får ofta kritik för att inte vara tillförlitligt men du kan snappa lite idéer från verktyget.
- Seo Quake plugin som är gratis att ladda ner
- Ispionage.com fungerar i den engelskspråkiga världen för att se nyckelord hos konkurrenter.
- Spyfu.com – nyckelord på engelska och vad konkurrenter gör.
Kolla konkurrenternas online annonsering och Google Adwords annonser
- Google Adwords Keyword planner för att se sökvolymer och hur det ser ut på det lokala söket
- Keywordspy.com – Keyword spy är ett litet fantastiskt verktyg där du kan se konkurrenternas Adwords annonsering och annonser, organisk ranking på olika sökord, vilka annonser som fungerar bäst, PPC bud och inte minst budget och hur mycket de spenderar. Det finns en bra guide som du kan ladda ner här.
Kommersiella verktyg för konkurrentanalys
- TheSearchMonitor – bevaka vad konkurrenterna gör för 500 USD/månad
- Du kan göra en reverse enginering på hur konkurrenter satsar sina Adwords pengar. Det finns företag som kan göra det för 47 USD.
- Adgooroo – ta reda på hur mycket konkurrenten spenderar på annonsering exempelvis mobilt. Kostar pengar.
- Hitwise – ser på kundbeteenden och sökbeteeden. Kostar pengar.
Läsvärda artiklar om konkurrentanalys
How Does Competitive Intelligence Tie Into Search? – intressant matris där de jämfört företagets andel av betald trafik samt organisk trafik.
Kommentera