En fråga som jag ställt mig flera gånger under senaste tiden är vad som är etisk seo. Diskussionen har blossat upp på olika platser och det finns många som har synpunkter på ämnet. Det är lätt att sätta sig på höga hästar och jag tycker inte  om att leka moralgubbe. En sak är klar och det är när man drabbas av att en konkurrent eller person som har illvilliga syften som gör något som gör att du själv blir drabbad så känns det olustigt.

Jag har flera exempel från några olika branscher om vad som förekommit…

  • Kund X hotar företag A på 100 000 kronor annars kommer företaget att drabbas av att man skriver negativt om det i olika forum. En vecka senare dyker det upp mängder på inlänkningar på företagsnamnet och i samband med ord som börjar med “Varning för företag A”. Senare dyker det upp en blogg på Googles verktyg Blogspot där Kund X härjar fritt  med falska påståenden och bloggen fick stort genomslag på Googles serp när man sökte på företagsnamnet.
  • Företag A hade flera registerade varumärken som Företag X registrerar och sätter upp WordPress sajter på. Företag X passar även på att knycka Twitter konto med företagsnamnet. Sedan sätter man igång att seo-optimera mot varumärkena.
  • Företag X köper 160 000 inlänkningar från diverse skumma sajter i Kina något som numera inte fungerar så bra med pandauppdateringar.
  • Företag X bygger på en vecka upp 140 000 inlänkningar på en vecka med black hat verktyg (Xrumer mm).
  • Företag X bygger metodiskt tråkiga webbplatser på nyckelord som de skickar massa länkkraft mot.
  • Företag X sätter upp “oberoende prisjämförelsesajter” som man köper Adwords utrymme till. De olika sidorna går till företagets egna sajter och syftet är att få kunderna till huvudsajten.
  • Företag sätter upp skrapare av prisinformation så att de alltid kan ligga några kronor över i pris oberoende av vad konkurrenter gör.
  • Företag X försöker dominera bloggare inom ett visst segment. De sätter ihop en sida med 10 bloggar som de kontrollerar inom segmentet som de sedan skickar länkkraft med ankartexter som “Bloggar inom X”.
  • Företag X köper en domän som har en massa seriösa länkar till ett specifikt forskningsområde vilket innebär att de får seriös länkkraft men som de redirectar till sin egna prisjämförelsesida
  • Företag X köper dåliga spamlänkar från ett bolag där man skickar raka ankartexter mot konkurrenter så att de droppar på Google
  • Företag X spammar på några tusen länkar med varningstexter i ankartexterna
  • Företag X skickar smittade länkar från virussajter
  • Företag X skickar spamsidor som inte rankas i Google mot din sajt.

Ok det har var bara ett axplock på saker som förekommer och vad som händer där ute – men det kostar konkurrenterna tyvärr väldigt mycket pengar i form av uteblivna intäkter och dessutom vilseleder det kunderna. Dessutom får man lägga en massa tid på att försöka städa bort smutsen istället för positiva projekt. Om det är oetiskt eller inte brukar ligga i betraktarens inställning.

Men det dyker ständigt upp nya problem. Hur vi köper länkar är  ett område där det finns olika sätt att tolka Googles regelverk. Det finns olika automatiserade program och pluginer som gör att man kan fuska till sig ett bättre resultat än vad man egentligen förtjänar även inom social media men samtidigt kan det komma algoritmändringar som innebär att de företag som ägnar sig åt märkliga saker risker att straffas. En känd VD på ett seo-bolag sa en gång: “SEO – för eller senare skiter det sig” och vad han menar är att det ofta handlar om riskbedömning där den största risken kanske är att inte göra någonting utan att vara passiv.

Samtidigt med nya utrullningar av Pingvin filtret så innebär SEO mer och mer ett risktagande men när grundalgoritmen i Google är länkar så lär kraften i länkar inte försvinna.